Sociaal minimum

Iedereen moet kunnen rondkomen

Je ziet het niet altijd meteen aan iemand, maar duizenden mensen in ons land komen amper rond. Zij knopen met moeite de eindjes aan elkaar. Dat kan je buurman zijn, je collega of die aardige moeder op het schoolplein.

Leven van een paar tientjes per week

Als je iedere cent moet omdraaien, je leeft van een paar tientjes per week, je geen sportclub voor je kinderen kunt betalen en misschien zelfs vaste klant bent bij de voedselbank, dan zit je onder het zogenoemde sociaal minimum.

Worstelen door onzeker inkomen

Wij zien heel veel mensen worstelen door een onzeker inkomen. Je krijgt steeds minder vaak een vast contract maar moet werken als flexibele kracht. Wat je uren zijn of hoeveel je er draait: wie zal het zeggen? En dus weet je nooit zeker wat je aan het eind van de maand mee naar huis neemt.

Verder en verder uitgekleed

Val je uit, door bijvoorbeeld ziekte, dan is ons vangnet ook niet meer wat het ooit was. Onze sociale zekerheid, waarbij de overheid zorgt dat je toch een inkomen krijgt als je niet kunt werken, is langzaamaan verder en verder uitgekleed.

Bedrijven en overheid houden lonen laag

De lonen in ons land stijgen te weinig, net als de uitkeringen. Van het laagste loon dat je mag verdienen (het minimumloon) kun je nauwelijks nog leven. Daarom krijg je van de overheid toeslagen om toch je boodschappen en je huur te kunnen betalen.

Jouw werk is een heel salaris waard

De overheid betaalt dus mee aan jouw salaris omdat je van je baas niet genoeg krijgt. Heel gek, want het werk dat jij doet is wel een heel salaris waard. Wij willen dat werkgevers dan ook dat hele salaris betalen.

Je loopt steeds meer risico

Onze menswaardige maatschappij staat onder druk. Steeds minder geld belandt in de potjes die jou moeten opvangen. En het is juist nu zo belangrijk dat jij die bescherming krijgt. Want je loopt steeds meer risico.

Laat iedereen profiteren van groei

Best een lang en niet zo vrolijk verhaal. Maar de oplossing ligt voor de hand: laat alle werkenden meeprofiteren van de economische groei. Wij vinden dat iedereen die werkt, moet kunnen rondkomen van haar of zijn loon. De FNV wil dat het voor iedereen beter gaat. Ook als je de pech hebt dat je niet kunt werken, dan verdien je betere omstandigheden om in te leven.