FNV blij met quotum top bedrijfsleven

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 20 september 2019

Vandaag -20 september- komt de SER met een stevig advies om de top van het Nederlandse bedrijfsleven diverser te maken. Dat wil zeggen: de SER wil een quotum van 30 procent vrouwen in de top, en meer mensen met een niet-westerse achtergrond. FNV-vicevoorzitter Kitty Jong had een flinke stem in dit advies, genaamd 'Diversiteit in de top, tijd voor versnelling'.

Kitty Jong is tevreden over het uiteindelijke advies. ‘De vrijblijvendheid van eerdere afspraken heeft veel te weinig opgeleverd, het werd tijd dat werkgevers dit gingen steunen.’

Top heeft voorbeeldfunctie

In de 5000 grootste bedrijven van Nederland is nu slechts 12,4 procent van de bestuurders vrouw, in de raden van commissarissen (RvC) 18,4 procent. ‘De top van het bedrijfsleven is belangrijk en heeft een voorbeeldfunctie naar de arbeidsmarkt. Daarom is het ook van belang voor iedereen op de arbeidsmarkt die stappen omhoog wil maken, niet alleen voor de top.’

Vaste banen en kinderopvang

Het advies is dus hard nodig. Werkgevers en politiek moeten ook goed kijken hoe ze talenten van vrouwen op de brede arbeidsmarkt kunnen aanspreken. Kitty Jong: ‘Opmerkingen zoals onlangs van de minister van Economische Zaken over dat vrouwen niet meer uren willen werken, terwijl veel werkgevers vrouwen kleine onzekere contracten aanbieden helpen niet. Betere en betaalbare kinderopvang en meer vaste banen waarvan vrouwen kunnen leven wel.’

Discriminatie

FNV wil dus betere overheidsmaatregelen om meer werken voor vrouwen mogelijk te maken; daar is al eerder een SER-advies over gegeven, maar het kabinet heeft er onvoldoende werk van gemaakt en geld in gestoken. Ook discriminatie van mensen met een niet-westerse achtergrond vraagt om een langdurige aanpak. Als je al structureel lager schooladvies krijgt, als je geen stageplek kunt vinden, als je keer op keer niet wordt uitgenodigd op sollicitatiegesprekken, dan is die weg naar de top is heel erg lang.

Quotum

Terug naar de top van het bedrijfsleven. Als die top diverser wordt, geeft dat ook een voorbeeld aan vrouwen en mensen met een niet-westerse achtergrond. Kitty Jong: ‘Je ziet dan dat er ook voor jou kansen zijn hogerop te komen. Als er meer vrouwen zijn die doorstromen, dan kan ook die laatste stap naar de top genomen worden. Aangezien het nu allemaal veel te langzaam gaat, is het nodig bedrijven te verplichten meer vrouwen aan te nemen op topfuncties. Ja, een quotum helpt daarvoor, dat blijkt uit landen die dat al hebben ingevoerd.’

50/50 moet nieuwe normaal worden

De SER (adviesorgaan, bestaande uit werkgevers- en werknemersvertegenwoordigingen, alsmede kroonleden) geeft ook aan, dat in bedrijven waar het percentage van 30 procent in de RvC nog niet is gerealiseerd, eerst een vrouw benoemd moet worden. Kitty Jong heeft ervoor gepleit om 50/50 in de top van het bedrijfsleven te krijgen als ‘het nieuwe normaal’ en vindt het SER advies een goede stap.

Cultuur doorbreken

Jong heeft niet zoveel met tegenargumenten, zoals: vrouwen krijgen die functie dan alleen omdát ze vrouw zijn, en niet persé de meest geschikte kandidaat. Of: het levert bedrijven geen extra winsten op. ‘Ik vind dat laatste argument niet relevant. We moeten de cultuur doorbreken, daar is nu dat quotum voor nodig. In sollicitatiecommissies zitten vaak mannen, die weer geschikte mannen kennen en sollicitanten spiegelen aan zichzelf. De top moet een weerspiegeling zijn van onze samenleving.’

 

 

 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.