Vrijdag wordt er door actievoerders uit het hele land, verenigd in de FNV-campagne Voor 14, actiegevoerd bij het kantoor van Unilever. De multinational beloofde eerder dit jaar dat iedereen op de wereld die direct met het bedrijf te maken heeft voor 2030 een leefbaar loon moet krijgen.
FNV Voor 14 eist dat de multinational ervoor zorgt dat alle werkers betrokken bij de productie, het vervoer en de verkoop van hun producten nu een minimumloon van 14 euro bruto per uur betaald krijgen. Niet pas in 2030.
Tijdens de actie, die start om 12.00 uur, worden een kwartier lang namen en verhalen van mensen voorgelezen die strijden voor een minimumloon van 14 euro. Ook zijn er actieborden te zien die de afgelopen week zijn opgehaald in het hele land tijdens de landelijke bustour van de campagne.
Sandrine Perelaer (26) is een van de actievoerders. Ze maakt zich al heel lang hard voor een verhoging van het wettelijk minimumloon: ‘Met het loon dat ik nu verdien heb ik geen toekomst. Niet omdat ik niet ‘doorpak’ of mezelf niet ‘binnen vecht’. Het is heel simpel. Het loon dat ik verdien, is ontoereikend. Het minimumloon in dit land moet minstens 14 euro bruto per uur zijn. Dan kan ik gaan leven in plaats van overleven en misschien een beetje sparen. Omdat ik de vaste lasten niet meer kon betalen ben ik weer bij mijn ouders gaan wonen.’
De actievoerders verwachten dat Annemarieke de Haan, General Manager Benelux van Unilever, hen te woord zal staan. Zij heeft hiervoor een uitnodiging ontvangen. Vorig jaar boekte Unilever een nettowinst van 6,1 miljard euro en kregen de aandeelhouders 4,3 miljard euro aan dividend uitbetaald. De CEO, Alan Jope, ontving in 2019 een beloning van ruim 4,5 miljoen euro.
Zakaria Boufangacha, bestuurslid FNV: ‘Het wordt de hoogste tijd dat de multinationals in Nederland hun sociale gezicht gaan laten zien en meer gaan handelen in het algemeen belang, dan enkel in het aandeelhoudersbelang. Dankzij de samenleving wordt er genoeg verdiend door Unilever, dus het concern moet ook wat teruggeven aan de samenleving. Door te beginnen met het betalen van een fatsoenlijk en leefbaar loon aan de mensen die in de keten van Unilever werken en belangrijk werk doen. De mensen die ervoor zorgen dat de producten in de schappen van de winkels liggen. Geen woorden maar daden.’
Het minimumloon bedroeg bij invoering in 1969 zo'n 60% van het mediane loon. Op dit moment is dat gedaald naar 40%. De koopkracht van mensen met een minimumloon is sinds eind jaren zeventig met 20% gedaald.
Sinds begin 2019 voor de FNV landelijk campagne voor verhoging van het wettelijk minimum uurloon naar 14 euro bruto per uur. Dit betekent ook de noodzakelijke verhoging van de uitkeringen zoals de AOW en de bijstand. Deze zijn gekoppeld aan het minimumloon. Inmiddels voeren mensen in meer dan tachtig gemeenten actie. De verhoging van het minimumloon staat inmiddels in vrijwel alle verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen.