Werkgever en vakbonden nog steeds niet op één lijn in cao Vermo

Werkgevers willen inflatiecorrectie niet betalen

Door Redactie 5 december 2023

De afgelopen maanden heeft de FNV indringende gesprekken gevoerd met de werkgeversorganisatie in de cao Vermo. Discussiepunt was het toepassen van de inflatiecorrectie (het CPI-getal). Deze afspraak in de cao houdt in dat je salaris automatisch minimaal drie jaar wordt gecorrigeerd met de inflatie. De werkgevers willen de inflatiecorrectie niet volledig betalen, de FNV houdt vast aan de gemaakte afspraken.

Artikel 1.6

Volgens de huidige cao stijgen de lonen met 11,3% op 1 januari 2024. Als werkgevers een zwaarwegend bedrijfsbelang zien, gaan ze in overleg met de vakbonden. Tot beide partijen tevreden zijn over de oplossing. De werkgevers kwamen eerst met een memo om 60% van de 11,3% te betalen. De FNV ging daarmee niet akkoord. We vroegen om bewijs waarom er sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang. Dit bewijs is volgens ons onvoldoende geleverd.

Gemeentesubsidie

Werkgevers hebben aangetoond dat geen enkele gemeente de 11,3% loonsverhoging volledig gaat vergoeden. Dit was ook niet onze verwachting. Want de sportbedrijven zijn zelfstandig en mogen winst maken. De bedrijven in de Vermo wilden zelfstandig ook onderhandelen over het loon, en daarmee zijn we in 2021 losgekoppeld van de loonafspraken in de cao gemeenten. Dit is het derde van de minimaal toegezegde drie jaar. Het huidige CPI inflatiegetal was bovendien ruim van tevoren bekend; wat hebben de bedrijven gedaan om de afspraak wél na te kunnen komen?

Eindbod

Op dit moment weten we niet meer dan dat de werkgevers met een eindbod gaan komen. Zij vinden dat we uit onderhandeld zijn. Het voorstel wat zij gaan doen leggen we dan eerst aan ons bestuur voor. En daarna mogelijk ook aan de leden. Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn voegen we deze toe aan dit bericht.

Huidige cao-afspraak blijft staan

Wij blijven bij ons uitgangspunt dat de huidige cao-afspraak staat en blijft staan. Werkgevers hebben niet voldoende aangetoond de 11,3% loonsverhoging niet te kunnen betalen. We hebben ze ruim de gelegenheid gegeven dat wel aan te tonen.

Bijeenkomst

We houden na 7 december een grote bijeenkomst. Datum en locatie volgen nog. Die bijeenkomst is ook online bij te wonen.

Aanmelden cao

De huidige cao heeft een paar goede wijzigingen doorgemaakt, daar is voor getekend. Maar de cao is nog steeds niet officieel aangemeld bij Sociale Zaken. Dat ligt bij de werkgeversorganisatie. Ook hier kunnen we niet anders dan aandringen en afwachten. De wijzigingen lees je hier.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.