Geusseltbad weer dicht; Gemeente laat werknemers in de steek

FNV strijdt voor gelijke beloning

portret Niels Kater
Door Niels Kater 5 juli 2024

Het Geusseltbad in Maastricht is zaterdag en zondag gesloten. Vakbond FNV heeft aangekondigd de stakingen voor eerlijker loon voor de werknemers te hervatten. Het overleg van afgelopen week, dat plaatsvond op verzoek van de gemeenteraad, heeft geen concrete resultaten opgeleverd. De gesprekken blijken pure tijdverspilling en de gemeente is niet bereid de impasse te doorbreken.

Hanan Yagoubi, bestuurder Publiek Belang bij FNV, is duidelijk: ‘Het overleg was een totale farce. De gemeente nodigde ons uit zonder met een enkel concreet voorstel te komen. Ze wilden alleen maar onze visie horen, maar hadden zelf niet de intentie om daadwerkelijk stappen te zetten. Dit is pure tijdverspilling en onze leden worden hiermee opnieuw in de kou gezet.’

Gemeente moet nu handelen

De FNV dringt er bij de gemeente op aan om nu snel en concreet te handelen. ‘De gemeenteraad mag dan wel een motie hebben aangenomen, maar dat biedt geen oplossing voor de problemen waar onze leden mee te maken hebben. Het is hoog tijd dat de gemeente en de werkgever verantwoordelijkheid nemen en met een concreet voorstel komen,’ zegt Yagoubi. ‘Wij zullen blijven strijden voor de rechten van onze leden totdat er een eerlijk en rechtvaardig loonbod op tafel ligt.’

Langslepende kwestie