Werknemers Geusseltbad voelen zich nog steeds niet serieus genomen

Zwembad blijft dicht

portret Niels Kater
Door Niels Kater 19 juli 2024

Vakbond FNV vindt het voorstel van de directie van het Geusseltbad in Maastricht ‘onvoldoende’. Het voldoet niet aan de eisen gesteld in het eerder gestuurde ultimatum, dat betekent dat de acties doorgaan en het zwembad dicht blijft. De bal ligt wat de vakbond betreft weer bij de directie.

‘Onze leden zijn duidelijk en unaniem’, zegt Ingrid Koppelman, bestuurder FNV Publiek Belang. ‘Dit voorstel is onvoldoende en komt niet in de buurt van ons ultimatum. Trouwens ook niet in de buurt van het advies van de gemeenteraad. Dat betekent dat wij niet aan tafel gaan en doorstaken.’

Voorstel niet in lijn met motie

De gemeenteraad van Maastricht nam onlangs een motie aan waarin wordt gesteld dat het college Maastricht er alles aan moet doen om de loonsverschillen tussen de werknemers van het Geusseltbad en hun collega’s van Maastricht Sport zoveel mogelijk op te heffen. De werknemers van Maastricht Sport doen vergelijkbaar werk maar krijgen veel meer betaald omdat ze onder de cao Gemeenten vallen. De werknemers van het Geusseltbad vallen onder een andere cao en komen dus voor vergelijkbaar werk veel lager uit.

Blij met motie

FNV lid Pascal Caenen, zwemonderwijzer staakt momenteel: ‘We zijn uiteraard blij dat de gemeenteraad deze motie heeft aangenomen, maar ons ultimatum staat los van een motie. De politiek gaat over de begroting. Met de directie moet de vakbond komen tot afspraken over de cao die van toepassing is. We zijn dan ook benieuwd hoe de raadsleden het voorstel van de directie, lees wethouder Mackus, beoordelen.‘

Brief naar directie

Het standpunt van de FNV is in een brief verstuurd aan de directie van het zwembad. Koppelman hoopt dat die snel met een nieuw en beter voorstel komt. ‘Dit moet gewoon opgelost worden’, zegt Koppelman. ‘Wij zullen wel onze verantwoordelijkheid nemen en net zo lang staken tot de gemeente met een goed voorstel komt.’