Werknemers Geusseltbad solliciteren massaal bij gemeente Maastricht

FNV: 'Aanleiding is ernstig'

portret Niels Kater
Door Niels Kater 8 juli 2024

De werknemers van zwembad De Geusselt in Maastricht hebben besloten om in groten getale te solliciteren naar functies binnen de gemeente Maastricht. Dit besluit komt nadat de directeur van het zwembad hen heeft geadviseerd om te solliciteren als zij hetzelfde salaris willen verdienen als hun collega’s van Maastricht Sport die wel onder de gemeentelijke cao vallen.

Tijdens een overleg op 4 juli 2024 heeft de directeur van het zwembad, mevrouw Leonard, aangegeven dat de werknemers die onder de cao Zwembaden vallen en hogere salarissen willen, maar bij de gemeente moeten solliciteren. De werknemers hebben dit advies ter harte genomen en zullen de komende tijd actief solliciteren naar diverse functies binnen de gemeente Maastricht.

Aanleiding is ernstig

Corné Schep, campagneleider FNV, reageert verontwaardigd: ‘Dit is natuurlijk een ludieke actie, maar de aanleiding is superernstig. Met de uitspraken van de zwembaddirecteur dat de werknemers maar bij de gemeente moeten solliciteren wordt duidelijk hoe er tegen hen wordt aangekeken. Ze worden simpelweg niet serieus genomen.’

Geusseltbad dicht

Afgelopen weekend was het Geusseltbad gesloten als onderdeel van protestacties van de werknemers, ondersteund door vakbond FNV. De sluiting werd georganiseerd vanwege het uitblijven van een eerlijk en concreet voorstel van de directie van het zwembad voor betere arbeidsvoorwaarden en gelijke behandeling. De werknemers willen hetzelfde loon en dezelfde arbeidsvoorwaarden als hun collega’s die in dienst zijn bij Maastricht Sport.

Serieuze sollicitaties

De werknemers van het Geusseltbad hopen dat hun sollicitaties wel serieus worden genomen en dat ze snel deel kunnen uitmaken van het team van de gemeente Maastricht. De vakbond blijft zich beraden op verdere stappen om de situatie op te lossen en rechtvaardigheid voor de werknemers te bewerkstelligen.

Maat is vol

‘We zullen de rechten van onze leden met hand en tand verdedigen’, benadrukt Schep. ’De bal ligt nu bij de directie van het zwembad. Er moet nu eindelijk eens een concreet voorstel komen. Komt dat er niet, dan kun je ervan uitgaan dat er meer acties zullen volgen. De maat is nu echt vol.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.