FNV daagt gemeente Maastricht voor rechter;

Einde staking Geusseltbad

portret Niels Kater
Door Niels Kater 29 augustus 2024

FNV heeft besloten de staking in het Geusseltbad in Maastricht te beëindigen. De vakbond probeerde om voor de werknemers via een eigen cao dezelfde arbeidsvoorwaarden te krijgen als hun collega’s van de gemeente Maastricht die soortgelijk werk doen. Maar ondanks de vele stakingsdagen wil de gemeente niet aan die wens voldoen. FNV heeft de wethouder Sport laten weten dat zij zich genoodzaakt voelt om naar de rechter te stappen.

Ingrid Koppelman, bestuurder FNV Publiek Belang, probeert sinds eind 2023 samen met de leden van de FNV tot een oplossing te komen. Maar de gemeente blijft dwarsliggen. Koppelman heeft vertrouwen in de stap naar de rechter. Zij spreekt over ‘een constructie die juridisch rammelt aan alle kanten’.

Recht op cao Gemeenten

Koppelman doelt daarmee op de stichting waar de werknemers sinds een fusie van verschillende zwembaden onder vallen. Sommige werknemers werden uit de stichting gehaald en kwamen rechtstreeks in dienst van de gemeente. Andere werknemers niet. De FNV stelt dat alle werknemers sinds de opening van het Geusseltbad recht hebben op de cao Gemeenten.

Gelijke beloning binnen één bedrijf

‘De leden hebben niet gestaakt voor een hoger loon. Ze willen gelijke beloning binnen één bedrijf’, legt Koppelman uit. Nu die gelijke beloning uitblijft, trekt de FNV de conclusie dat een rechtszaak de volgende stap is om tot een oplossing te komen.

Met terugwerkende kracht

De FNV wil dat met terugwerkende kracht het misgelopen inkomen van de afgelopen 5 jaar hersteld wordt. Koppelman: ‘Het zwembadpersoneel en de burgers van Maastricht zijn de afgelopen weken aan het lijntje gehouden. Ik kijk met vertrouwen uit naar de uitspraak van de rechter. Met deze stap is het publiek niet langer de dupe van de starheid van de gemeente.’

Procedure kan jaren duren

Een rechtelijke procedure kan jaren duren. Toch kiezen de FNV leden hier voor. ‘Het zwembad kan weer open en de werknemers kunnen weer doen waar ze goed in zijn: gasten ontvangen en zorgen voor zwemplezier’, vervolgt Koppelman. ‘Ze vertrouwen op de steun van de vakbond en de groep is sterker dan ooit. Maar ze zijn bijzonder  teleurgesteld in hun management. Dat kan ook een rechter helaas niet herstellen.’