Vandaag verkiezingen Europese Parlement: Ga stemmen voor minder onderaannemingsketens in de bouw

En vergeet niet onze petitie te tekenen!

Door Redactie 6 juni 2024

Vandaag kiezen we een nieuw Europees Parlement. Dit is geen ver-van-ons-bed show aangezien meer dan 50% van al onze wetgeving uit Europa komt. Samen met de Europese Federatie voor de Bouw en de Hout (EFBH) zetten we in op betere wetgeving voor alle werkenden op de bouwplaats. Want de problemen die wij zien op onze bouwplaatsen, die zien we op alle bouwplaatsen in Europa.

Bouw staat voor enorme opgave

Zowel in Brussel als in Den Haag laten we als bouwsector onze stem horen. De bouw staat voor een enorme opgave. Alleen met goed opgeleid personeel in duurzame banen kunnen we deze klus klaren.

Meer nodig voor aantrekkelijke sector

Een aantrekkelijke sector zijn we niet zomaar. Daar is meer voor nodig, namelijk:

• Beperking van de ketens van onderaanemning
  • Uitsluiting van uitzendbureaus in de bouwsector
  • Invoeren BouwplaatsID
  • Naleven wet-en regelgeving én cao-afspraken

Arbeidsmigranten de dupe

Zelfs werkgevers zijn het met ons eens: de ketens zijn te lang en het zijn er teveel. De vele flexwerkers (arbeidsmigranten) – collega’s -  zijn hiervan de dupe. Want hoe langer de keten, hoe moeilijker het is om vast te stellen waar je recht op hebt en hoe moeilijker het is om je recht te halen. Verantwoordelijkheid wordt bewust ontlopen, laat ook een recent onderzoek van de Commissie zien.

Ga vandaag stemmen!

Kortom: in Brussel en in Den Haag is nog voldoende werk aan de winkel en daarom: ga vandaag stemmen! Twijfel je nog over waarop je wil stemmen? De FNV heeft de verkiezingsprogramma’s van de verschillende partijen vergeleken met onze inzet op bescherming werkenden en werknemersrechten. Wij hebben daarbij alleen gekeken naar de programma’s van partijen waarbij het de verwachting is dat zij minimaal 1 zetel scoren. Via deze pagina kun je de uitkomst bekijken.

En teken de petitie

Vergeet ook niet onze petitie te tekenen: Voor minder onderaannemingsketens dus! De petitie zullen we op 17 september in Straatsburg aanbieden aan de nieuwe parlementsleden die we vandaag kiezen.