FNV analyseert verkiezingsprogramma’s

Welke partijen zetten de belangen van werkenden centraal?

Door Redactie 30 mei 2024

Europa heeft veel invloed op de kwaliteit van werk en inkomen, ook in Nederland. De FNV heeft daarom in de aanloop naar de Europese verkiezingen 58 concrete voorstellen gedaan voor de bescherming van werkenden: van de bestrijding van uitbuiting en onzeker werk tot het stellen van sociale en groene eisen aan publieke steun aan bedrijven. Maar hoe denken de politieke partijen over deze vraag?

FNV-voorstellen voor Europese verkiezingen

Puntenverdeling

Om hier antwoord op te geven hebben we de verkiezingsprogramma's van de partijen beoordeeld op basis van onze FNV-voorstellen. Voor elk FNV-voorstel dat terugkomt in het verkiezingsprogramma van een partij krijgen zij één punt. Dit leidt tot een totaal aantal punten en een score:

• < 10 punten = onvoldoende
  • 10-19 punten = zwak
  • 20-29 punten = voldoende
  • > 30 = goed

Natuurlijk gaan de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen over het hele domein van Europees beleid en regelgeving en proberen ze een overzicht te geven van de politieke inzet van die partij, terwijl de FNV-voorstellen zich richten op sociaaleconomisch beleid. Maar toch kan zo'n rapportcijfer een indicatie geven over de prioriteiten van een partij. Hoe concreter een partij aandacht besteed aan de bescherming van de belangen van werkenden, hoe beter een partij ’scoort’ op onze FNV-meetlat. We hebben alleen gekeken naar de partijen die in de Ipsos peiling van 22 mei op tenminste één zetel stonden.

Meer weten?

Wil je meer weten over de FNV-voorstellen voor de Europese verkiezingen of onze uitgebreide analyse lezen? Klik dan op de links hier onder:

Meld je aan voor het webinar

Wil je meer weten over wat Europa kan betekenen voor werkenden? Meld je dan aan voor het FNV-webinar op 3 juni:

Ik meld me aan

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.