Bouwvakkers en metaalwerkers in Den Haag in actie voor blijvende zwaarwerkregeling

Zij willen ook in de toekomst eerder kunnen stoppen met werken

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 5 september 2024

Zo’n driehonderd bouwvakkers en metaalwerkers uit Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland staken woensdag 11 september en voeren samen actie in Den Haag. Zij willen dat de zogeheten zwaarwerkregeling voor hen blijft bestaan. Dan kunnen ook in de toekomst mensen met zwaar werk enkele jaren eerder stoppen met werken.

Bouwvakkers in actie met FNV

De demonstratie begint om 08:00 uur bij de Koekamp, tegenover het Centraal Station. Daar vandaan lopen de stakers naar het kantoor van werkgeversorganisatie VNO-NCW in de Malietoren aan Bezuidenhoutseweg 12. Eén van de sprekers is Bas van Weegberg van het dagelijks bestuur van de FNV.

Ook acties in Eindhoven en Groningen

Ook in Eindhoven staken woensdag bouwvakkers en metaalwerkers. Zo’n vijfhonderd actievoerders uit het zuiden van het land komen daar samen. In Groningen leggen nog eens honderdvijftig mensen uit de bouw het werk neer en houden een protest.

Duizenden gebroken naar eindstreep

Peter van der Put, bestuurder FNV Bouwen & Wonen: ‘De mensen uit de bouw en metaal laten met deze stakingen zien hoe graag zij gezond hun pensioen willen halen en daarna ook nog willen genieten van hun oude dag. Zonder goede regeling die eerder stoppen mogelijk maakt, zullen duizenden werknemers met zwaar werk gebroken de eindstreep halen.’

Eén op de vijf voor AOW al arbeidsongeschikt

Jan Meeder, bestuurder FNV Metaal: ‘In de metaal alleen al raakt één op de vijf werknemers arbeidsongeschikt voor die de AOW-leeftijd heeft bereikt. Veel mensen zijn op het einde gewooon versleten. Een regeling voor onbepaalde tijd is dus belangrijk voor iedereen met zwaar werk; zeker ook voor de jongere generaties, niet alleen voor oudere werknemers.’

Landelijke actieweek van de FNV

De stakingen in de bouw- en metaalsector vallen middenin de landelijke actieweek van de FNV, waarin duizenden werknemers staken voor een blijvende en betere regeling waarmee mensen met zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken. Ook sectoren als het openbaar vervoer, ziekenhuizen, politie en industrie voeren deze week actie.

Vakbond voert al maanden actie

De FNV voert al maandenlang actie voor een goede zwaarwerkregeling. De vakbond wil dat er een permanente regeling komt, na het aflopen van de RVU (Regeling Vervroegd Uittreden) eind volgend jaar. Ook vindt de FNV dat de regeling verbeterd moet worden, zodat iedereen met zwaar werk er gebruik van kan maken, ook mensen met weinig spaargeld of een laag pensioen. Verder zegt de vakbond dat aan de cao-tafel moet worden bepaald wat zwaar werk is.