Ook bouwvakkers in Groningen staken voor blijvende zwaarwerkregeling

Net als honderden collega's in Den Haag en Eindhoven

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 5 september 2024

Net als honderden collega’s in Den Haag en Eindhoven staken zo’n 150 bouwvakkers woensdag 11 september in Groningen voor een blijvende en betere zwaarwerkregeling. De actie valt middenin de landelijke actieweek van de FNV voor een permanente regeling waarmee mensen met zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken.

Bouwvakkers voeren actie in Groningen

Zo'n 150 bouwvakkers in het noorden van het land houden vanaf 10.00 uur opnieuw een demonstratie bij het kantoor van werkgeversclub VNO-NCW in Groningen, met spandoeken en verschillende sprekers, waaronder Bart Plaatje en Piet Rietman van het dagelijks bestuur van de FNV. In juni stonden hier ook al zo’n honderd actievoerende bouwvakkers op de stoep.

Zij willen gezond hun pensioen halen

Peter van der Put, bestuurder FNV Bouwen & Wonen: ‘De mensen uit de bouw laten met deze staking en acties op andere plekken in het land zien hoe graag zij gezond hun pensioen willen halen en hoe graag zij daarna ook nog willen genieten van hun oude dag. Zonder goede regeling die eerder stoppen mogelijk maakt, zullen duizenden bouwvakkers met zwaar werk gebroken de eindstreep halen.’

Landelijke actieweek van de FNV

De staking van de bouwvakkers in Groningen valt middenin de landelijke actieweek van de FNV, waarin duizenden werknemers staken voor een blijvende en betere regeling waarmee mensen met zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken. Ook sectoren als het openbaar vervoer, ziekenhuizen, politie, metaal en industrie voeren deze week actie.

Vakbond voert al maanden actie

De FNV voert al maandenlang actie voor een goede zwaarwerkregeling. De vakbond wil dat er na het aflopen van de RVU, eind volgend jaar, een permanente regeling komt. Ook vindt de FNV dat de regeling verbeterd moet worden, zodat iedereen met zwaar werk er gebruik van kan maken, ook mensen met weinig spaargeld of een laag pensioen. Verder zegt de vakbond dat aan de cao-tafel moet worden bepaald wat zwaar werk is.