Honderden bouwvakkers en DAF-medewerkers staken in Eindhoven voor blijvende zwaarwerkregeling

Zij willen gezond hun pensioen halen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 5 september 2024

Zo’n vijfhonderd bouwvakkers en werknemers van vrachtwagenfabrikant DAF staken woensdag 11 september. Zij voeren in Eindhoven actie voor een blijvende en betere zwaarwerkregeling, zodat mensen met zwaar werk ook in de toekomst eerder kunnen stoppen met werken en meer kans maken om gezond hun pensioen halen.

Bouwvakkers op de bouwplaats

De actievoerende stakers komen om 09:00 uur samen bij de Wim van Doorne Muziekkiosk, waar onder meer Petra Bolster van het dagelijks bestuur van de FNV zal spreken. Ook in Den Haag staken woensdag bouwvakkers en metaalwerkers. Zo’n driehonderd mensen uit Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland komen daar samen. In Groningen leggen nog eens honderdvijftig mensen uit de bouw het werk neer en houden een protest.

Zij willen gezond hun pensioen halen

Peter van der Put, bestuurder FNV Bouwen & Wonen: ‘Honderden mensen uit de bouw en van de DAF-fabriek komen in actie. Als dat geen duidelijk signaal is… Zij laten samen zien hoe graag zij gezond hun pensioen willen halen en daarna ook nog willen genieten van hun oude dag. Voor mensen met zwaar werk blijft een goede regeling die eerder stoppen mogelijk maakt keihard nodig. Anders komen er straks duizenden gebroken over de eindstreep.’

Ook bereikbaar voor lagere inkomens

Hans Wijers, bestuurder FNV Metaal: ‘Zeker bij DAF is het werk zwaar, met ploegendiensten. Alle onderzoeken wijzen uit dat onregelmatig werken in dag-, avond- en nachtdiensten enorm zwaar is. Daarom is een regeling om eerder te kunnen stoppen met werken pure noodzaak, zodat mensen met zwaar werk later nog enigszins kunt genieten van hun oude dag. Daarvoor is een permanente en ruimere zwaarwerkregeling nodig. De regeling moet ook voor lagere inkomens bereikbaar zijn.’

Landelijke actieweek van de FNV

De stakingen in de bouw- en metaalsector vallen middenin de landelijke actieweek van de FNV, waarin duizenden werknemers staken voor een blijvende en betere regeling waarmee mensen met zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken. Ook sectoren als het openbaar vervoer, ziekenhuizen, politie en industrie voeren deze week actie.

Al maandenlang acties

De FNV voert al maandenlang actie voor een goede zwaarwerkregeling. De vakbond wil dat er na het aflopen van de RVU, eind volgend jaar, een permanente regeling komt. Ook vindt de FNV dat de regeling verbeterd moet worden, zodat iedereen met zwaar werk er gebruik van kan maken, ook mensen met weinig spaargeld of een laag pensioen. Verder zegt de vakbond dat aan de cao-tafel moet worden bepaald wat zwaar werk is.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.