Brabantse en Limburgse bouwvakkers in actie voor vroegpensioen

Nu zelfs trekkers ingezet bij actie

portret Niels Kater
Door Niels Kater 25 juni 2024

Bouwvakkers in het hele land blijven actievoeren voor een goede en blijvende vroegpensioenregeling (RVU). Woensdag komen zo’n zestig leden van FNV Bouwen en Wonen bijeen in Tilburg om actie te voeren. Voor hen en duizenden collega’s is het bittere noodzaak dat zij eerder kunnen stoppen met werken.

Peter van der Put, bestuurder FNV Bouwen en Wonen: ‘Je wilt niet weten wat een bouwvakker in zijn werkende leven allemaal moet verstouwen. Het is fysiek ontzettend zwaar werk. De meeste bouwvakkers halen op hun tandvlees hun pensioen. Zij beginnen vaak al op jonge leeftijd met werken en hun knieën, hun rug en andere lichaamsdelen zijn op een gegeven moment op. Daarom moeten zij ook in de toekomst de kans krijgen om eerder te stoppen met werken. Wij blijven in actie komen tot de politiek en de werkgevers naar ons luisteren.’

Regeling moet ook na 2025 doorgaan

De FNV en bouwvakkers in het hele land eisen dat de nu nog tijdelijke vroegpensioenregeling (formeel ‘Regeling Vervroegd Uittreden’) ook na 2025 blijft bestaan. Verder moet het voor werkgevers makkelijker worden om mensen aan de regeling te laten meedoen. Dat kan door het verhogen van het boetevrije bedrag dat bedrijven mogen uitkeren aan werknemers die gebruik maken van de regeling. Tot slot vindt de vakbond dat het aan de partijen aan de cao-tafel is om te bepalen wat zwaar werk is.

Trekkers

Bijzonder is dat de groep bouwvakkers er deze keer twee trekkers bij hebben gehaald. ‘Kennelijk heb je in dit land een aantal trekkers nodig om je gehoord te voelen’, zegt Wilco Veldhorst, actieleider en bestuurder FNV Bouwen en Wonen. ‘Dus daarom hebben we er twee geregeld. Eigenlijk te zot voor woorden dat je eerst heel veel heisa moet maken voordat er een keer naar je geluisterd wordt. De trekkers zullen ingezet worden om samen met een geluidsinstallatie er voor te zorgen dat onze boodschap luid en duidelijk gehoord wordt.’

Honderden bouwvakkers voerden al actie

Het overleg over het verlengen en verbeteren van de regeling is eind vorig jaar vastgelopen. Werkgeversorganisatie VNO/NCW en politiek Den Haag weigeren om inhoudelijk verder te praten met de FNV en andere vakbonden. Sindsdien hebben honderden bouwvakkers actie gevoerd, onder andere in Groningen, Maastricht, Den Haag, Loppersum, Nijmegen en Heerhugowaard. Op een ultimatum dat FNV, CNV en VCP op 1 mei naar de politiek stuurden, is geen enkele reactie gekomen.

70% houdt het niet vol tot pensioen

De houding van Den Haag en de werkgevers is opvallend, want daarmee negeren zij de angsten en wensen van een groot deel van de Nederlandse bevolking. Opinieonderzoek van Ipsos I&O in opdracht van de FNV toonde begin juni aan dat 70% van de mensen met zwaar werk denkt dat niet vol te houden tot ze met pensioen mogen. Ook wil het overgrote deel (79%) van de kiezers van het nieuwe kabinet (NSC, BBB, VVD en PVV) voortzetting van de vroegpensioenregeling.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.