FNV Spoor roept op tot ingrijpende verbeteringen van de veiligheid op het spoor na het dodelijke ongeval in Voorschoten op 4 april 2023. De WerkGroep SpoorwegVeiligheid (WGSV), onderdeel van FNV Spoor, presenteert een reeks aanbevelingen om herhaling van zulke ongelukken te voorkomen.
Bij het tragische ongeval botsten een goederentrein en een intercity op een bouwkraan. Hierbij kwam een bouwmedewerker om het leven en raakten tientallen mensen gewond. Volgens de WGSV zijn er duidelijke lessen te trekken uit dit incident.
‘Veiligheid mag nooit afhangen van tijdelijke oplossingen of haastige werkschema’s’, zegt Veronika Teunissen, bestuurder FNV. ‘We moeten nu doorpakken en zorgen dat werken aan het spoor veilig is voor iedereen, van machinist tot aannemer.’
FNV Spoor pleit voor efficiëntere werkschema’s met minder nachtwerk, centrale regie door ProRail, heldere communicatie en uniforme veiligheidsregels. Ook moeten boetes bij werk-gerelateerde vertragingen worden afgeschaft. Ook wil de vakbond dat er slimme noodvoorzieningen komen. ‘Denk daarbij bijvoorbeeld aan een noodknop en automatische systemen in cabines die alarm slaan bij zware trillingen of botsingen’, legt Teunissen uit. ‘Dat kan echt levens redden’. Ook adviseert de FNV Spoor om meer werkzaamheden overdag uit te voeren, wat de veiligheid en efficiëntie vergroot.
‘De lessen uit Voorschoten mogen niet in de la belanden. We moeten nu de basisveiligheid op het spoor verbeteren’, aldus Teunissen. ‘Alle partijen hebben hierin een verantwoordelijkheid, want veiligheid is geen luxe, maar een basisvoorwaarde.’
De aanbevelingen van FNV Spoor worden gedeeld met betrokken partijen in de spoorsector, zoals ProRail, aannemers en de overheid. Het doel is om samen te werken aan een veiliger spoor voor iedereen.