Afgelopen maandag 9 december stond opnieuw volledig in het teken van de cao-onderhandelingen. Dit was inmiddels de 8ste intensieve onderhandelingsronde. Hoewel we in november dachten dicht bij een akkoord te zijn, bleek de realiteit veel complexer dan verwacht. Het laatste bod van DB Cargo NL (DBCNL) werd door de leden van de sociale partners afgewezen, wat voor alle partijen een grote teleurstelling was.
Ondanks deze terugslag hebben zowel DBCNL als de sociale partners de verantwoordelijkheid gevoeld om opnieuw aan tafel te gaan en verdere escalatie te voorkomen. De gesprekken waren zwaar en complex, mede door de uitdagende economische omstandigheden en de uiteenlopende verwachtingen.
Om goed voeling te houden met de achterban werd de onderhandelingsdelegatie van FNV Spoor ondersteund door de bijna voltallige bedrijfskadergroep (BKG), jullie directe vertegenwoordigers binnen de FNV. Dankzij hun aanwezigheid konden de onderhandelaars direct schakelen en polshoogte nemen over hoe er binnen de werkvloer over de voorstellen werd gedacht. Dit versterkte onze inzet om ondanks alle tegenstrijdige belangen toch vooruitgang te boeken in deze moeilijke fase.
Na de nodige schorsingen, van de verschillende partijen, om de tegenvoorstellen te bespreken heeft DBCNL hun uiterste laatste bod gedaan wat uiteindelijk ook het onderhandelingsresultaat is geworden.
Looptijd, loon en vergoedingen
Ontziemaatregelen
Overgangsregeling met ingroeimodel voor personeel dat voor 1 juli 2024 in dienst is gekomen bij DBCNL. Hierbij geldt dat medewerkers vanaf 57 jaar tot wanneer zij van de 57+regeling gebruik gaan maken, maximaal maar 36 nachtdiensten per jaar, met niet meer dan drie aaneengesloten nachtdiensten per kalendermaand, hoeven te doen.
De commissie, beschreven in dit artikel, zal bestaan uit meerdere vertegenwoordigers van werkgever en ondernemingsraad zodat het ‘vier ogen principe’ toegepast kan worden.
Pilot met betrekking tot artikel 41 en 43
Overige
Dit onderhandelingsresultaat voelt bitterzoet. Niemand bij FNV Spoor is blij met deze versoberingen, maar dit is onzes inziens het maximale resultaat, gezien de erg moeilijke tijd waarin DBCNL zich bevindt. Dit betekent niet dat wij aan de kant van de werkgever staan. Wij willen er wel voor zorgen dat onze leden, maar ook de niet-leden, hun baan blijven houden en aan het einde van de maand hun rekeningen kunnen betalen.
Ondanks dit legt de bedrijfskadergroep van FNV Spoor DB Cargo NL dit onderhandelingsresultaat toch positief voor aan de leden. Dit gezien de omstandigheden waarin het moederbedrijf en DBCNL zich bevinden en voor de toekomst. Wij staan voor werk, inkomen en continuïteit!
Stemmen kan tot en met donderdag 19 december 2024 via het online stemformulier.
Klik hier om je stem uit te brengen
Klik hier om deel te nemen aan de WhatsAppgroep DB Cargo NL/FNV Spoor.