Onderhandelingsresultaat cao DB Cargo NL

Stemmen kan tot en met donderdag 19 december

Redactie
Door Redactie 12 december 2024

Afgelopen maandag 9 december stond opnieuw volledig in het teken van de cao-onderhandelingen. Dit was inmiddels de 8ste intensieve onderhandelingsronde. Hoewel we in november dachten dicht bij een akkoord te zijn, bleek de realiteit veel complexer dan verwacht. Het laatste bod van DB Cargo NL (DBCNL) werd door de leden van de sociale partners afgewezen, wat voor alle partijen een grote teleurstelling was.

Stemmen

Opnieuw aan tafel

Ondanks deze terugslag hebben zowel DBCNL als de sociale partners de verantwoordelijkheid gevoeld om opnieuw aan tafel te gaan en verdere escalatie te voorkomen. De gesprekken waren zwaar en complex, mede door de uitdagende economische omstandigheden en de uiteenlopende verwachtingen.

Ondersteuning van bedrijfskadergroep

Om goed voeling te houden met de achterban werd de onderhandelingsdelegatie van FNV Spoor ondersteund door de bijna voltallige bedrijfskadergroep (BKG), jullie directe vertegenwoordigers binnen de FNV. Dankzij hun aanwezigheid konden de onderhandelaars direct schakelen en polshoogte nemen over hoe er binnen de werkvloer over de voorstellen werd gedacht. Dit versterkte onze inzet om ondanks alle tegenstrijdige belangen toch vooruitgang te boeken in deze moeilijke fase.

Onderhandelingsresultaat

Na de nodige schorsingen, van de verschillende partijen, om de tegenvoorstellen te bespreken heeft DBCNL hun uiterste laatste bod gedaan wat uiteindelijk ook het onderhandelingsresultaat is geworden.

Looptijd, loon en vergoedingen

  • Looptijd van de cao van 1 juli 2024 tot 1 juli 2026;
  • Loonsverhoging van 3.9% per 1 juli 2024;
  • Loonsverhoging van 3.1% per 1 juli 2025;
  • Vergoeding in artikel 128 (Bereikbaar in vrije tijd) verhogen van € 17,57 bruto naar € 25 bruto per 1 juni 2024;
  • De vergoeding voor overschrijding van rusttijd bij overnachting in buitenland (artikel 125) is van toepassing voor overnachtingen in binnen- en buitenland en geldt zowel voor nationale als internationale machinisten.

Ontziemaatregelen

  • Huidige 55+ regeling versoberen naar AOW-leeftijd minus 10 jaar;
  • Huidige 57+ regeling versoberen naar AOW-leeftijd minus 8 jaar voor medewerkers die vanaf 01-07-2024 in dienst komen.

Overgangsregeling met ingroeimodel voor personeel dat voor 1 juli 2024 in dienst is gekomen bij DBCNL. Hierbij geldt dat medewerkers vanaf 57 jaar tot wanneer zij van de 57+regeling gebruik gaan maken, maximaal maar 36 nachtdiensten per jaar, met niet meer dan drie aaneengesloten nachtdiensten per kalendermaand, hoeven te doen.

  • Huidige 60+ regeling versoberen naar AOW-leeftijd minus 5 jaar;
  • Huidige GIOW-regeling versoberen naar AOW-leeftijd minus 10 jaar;
  • Overgangsregeling met ingroeimodel voor personeel dat voor 1 juli 2024 in dienst is gekomen bij DBCNL;
  • Medewerkers geboren voor 1 juli 1974 kunnen gebruik blijven maken van ontziemaatregelen zoals beschreven in de huidige cao
  • Het afschaffen van de ontziemaatregelen voor personeel werkzaam in niet-roulerende diensten;
  • Uit artikel 79 (57+ regeling) volgende zin verwijderen: “Voorwaarde is wel dat alle nachtdiensten binnen de roostergroep van de medewerker gesteld kunnen worden.”

De commissie, beschreven in dit artikel, zal bestaan uit meerdere vertegenwoordigers van werkgever en ondernemingsraad zodat het ‘vier ogen principe’ toegepast kan worden.

Pilot met betrekking tot artikel 41 en 43

  • Geen onderscheid meer maken tussen dienstlengte en aantal inzetten per soort rooster (normaal, lang en – voor internationale machinisten – 12 uur);
  • Kaders voor deze pilot moeten aan de voorkant worden afgesproken;
  • Er moet een stuurgroep komen met mandaat, bestaande uit afgevaardigden van de werkgever en de vakbonden;
  • Duidelijkheid over wanneer een dienst bijvoorbeeld een rangeerdienst is, zodat de maximale dienstlengte gewaarborgd kan worden;
  • Er wordt een tijdelijke tekst toegevoegd aan artikel 41 en 43 welke van toepassing is tijdens de pilot. Pas na een positieve evaluatie van de pilot wordt de tekst definitief aangepast.

Overige

  • Tijdelijke afwijking van cao voor nieuwe transporten (artikel 7) oprekken van acht weken naar zes maanden voor de looptijd van de nieuwe cao en monitoren of dit positieve gevolgen heeft voor de werkgelegenheid.

Bitterzoet

Dit onderhandelingsresultaat voelt bitterzoet. Niemand bij FNV Spoor is blij met deze versoberingen, maar dit is onzes inziens het maximale resultaat, gezien de erg moeilijke tijd waarin DBCNL zich bevindt. Dit betekent niet dat wij aan de kant van de werkgever staan. Wij willen er wel voor zorgen dat onze leden, maar ook de niet-leden, hun baan blijven houden en aan het einde van de maand hun rekeningen kunnen betalen.

Ondanks dit legt de bedrijfskadergroep van FNV Spoor DB Cargo NL dit onderhandelingsresultaat toch positief voor aan de leden. Dit gezien de omstandigheden waarin het moederbedrijf en DBCNL zich bevinden en voor de toekomst. Wij staan voor werk, inkomen en continuïteit!

Stemmen

Stemmen kan tot en met donderdag 19 december 2024 via het online stemformulier.

Klik hier om je stem uit te brengen

WhatsAppgroep

Klik hier om deel te nemen aan de WhatsAppgroep DB Cargo NL/FNV Spoor.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.