Leden mogen stemmen over sociaal plan DB Cargo NL

Stemmen kan t/m 25 september

Door Redactie 12 september 2024

Op donderdag 5 september heeft de onderhandelingsdelegatie van FNV Spoor voor de derde keer om tafel gezeten over een sociaal plan voor alle werknemers van DB Cargo NL. De bedrijfskadergroep (BKG) van FNV Spoor is van mening dat we een solide en goed resultaat hebben bereikt dat we met vertrouwen aan onze leden ter stemming kunnen voorleggen.

Leden mogen stemmen over sociaal plan

Ondernemingsraad wacht met advies

De directie heeft al een maand geleden advies gevraagd aan de ondernemingsraad (OR) over ingrijpende personele maatregelen, als onderdeel van de transformatie van verschillende afdelingen. Maar de OR heeft terecht aangegeven eerst een sociaal plan met de vakbonden te willen afspreken, voordat zij advies uitbrengen. Logisch, want het gaat hier om banenverlies voor collega’s, nu en in de komende twee jaar.

Sociaal plan

Het sociaal plan is van toepassing op alle werknemers van DB Cargo NL en geldt van september 2024 tot april 2027. Naast afspraken over ondersteuning bij het vinden van ander werk of outplacement, zijn er ook afspraken gemaakt over de ontslagvergoeding. Deze ontslagvergoeding hebben we verhoogd van 1,5 naar 1,95. Daarnaast zijn er regelingen getroffen voor de zogenaamde 'plaatsmakers': collega's die hun functie willen aanbieden in plaats van de getroffen werknemers.

Heb je vragen?

Op vrijdag 13 september van 12.00 tot 13.00 uur is er een online sessie waar je vragen kunt stellen. Deze online sessie wordt georganiseerd door de OR en de kaderleden van FNV Spoor.

Stemmen

Onze leden mogen over het bereikte resultaat stemmen. Stemmen kan tot en met 25 september 2024.

Stem over het sociaal plan

Samen staan we sterker

Wil jij ook bijdragen aan een grotere, sterkere FNV? Met meer invloed op jouw werkvloer, in jouw sector en Den Haag? Word lid! Ben je al lid? Nodig dan je collega’s, vrienden of familie uit om FNV-lid te worden. Want samen staan we sterker! Als dank ontvang jij dan € 10 van ons.