DB Cargo NL gaat werknemers informeren over integraal bod

In september bijeenkomsten in het land

Door Redactie 11 juli 2024

Vrijdag 5 juli hebben we de uitkomsten van onze enquête over het integraal bod aan werkgever DB Cargo NL medegedeeld. Jullie reactie was duidelijk: over het voorstel van de werkgever valt niet verder te praten. Hoe gaat het nu verder?

Mensen zit bij een bijeenkomst en luisteren.

Welke zorgen zijn er?

• Jullie maken je zorgen of je wel in goede gezondheid de pensioenleeftijd kan behalen.
  • Jullie willen een passende salarisverhoging.
  • Jullie maken je zorgen over aanpassingen in de ontziemaatregelen, waarbij vooral aanpassingen aan de 57+-regeling (nachtdiensten) een brug te ver is.

Verklaring van DB Cargo NL

Volgens de werkgever kan er alleen een loonbod worden gedaan als de ontziemaatregelen worden aangepast. De verklaring is dat het op dit moment slecht gaat in de sector en dat dit de komende jaren zo zal blijven. Dit wijkt af van de verhalen die we als vakbond altijd horen tijdens de onderhandelingen, maar dit wordt ondersteund door bewijzen en berichten uit Duitsland en een toelichting door de CEO, Nanouk van ’t Riet.

Werkgever moet dit uitleggen

FNV Spoor heeft samen met de onderhandelingsdelegatie aangegeven dat de werkgever dit dan ook aan de werknemers zal moeten uitleggen. Het lijkt immers niet slecht te gaan als je het nog steeds druk hebt op jouw locatie en je zelfs nog geregeld overwerkt, of als de werkgever genoodzaakt is om op een locatie mensen in te huren. Het is dus aan jullie werkgever om dat uit te leggen en niet aan de vakbond.

Afspraken

• Er is afgesproken dat de werkgever jullie gaat informeren over wat de door DB Cargo NL gemaakte voorstellen voor jullie betekenen.
  • 'Wanneer kan jij met pensioen en wat betekenen de aanpassingen in de ontziemaatregelen voor jou?', 'Wat is dat nou eigenlijk, die pilot met betrekking tot artikel 41 en 43'? Dat gaat de werkgever jullie uitleggen (het zijn immers hun voorstellen).
  • De werkgever gaat in september, na de vakanties, het land in om de situatie toe te lichten.

Kom luisteren en doe mee!

We willen jullie adviseren om naar een van de bijeenkomsten te gaan. FNV Spoor zal ook bij die bijeenkomsten aanwezig zijn, zodat jullie ook aan ons vragen kunnen stellen.

Hoe nu verder?

Eind september hebben we een overleg gepland staan met de cao-onderhandelingsdelegatie om te kijken waar we staan en hoe we verder kunnen.

Sociaal plan DB Cargo NL

Op 10 juli hebben we met een delegatie van de vakbonden bij DB Cargo een toelichting ontvangen op het voornemen om een sociaal plan af te spreken. In dit overleg is de context geschetst over het waarom van een sociaal plan en zijn er voorzichtig contouren besproken.

We hebben afgesproken dat de werkgever alles op papier gaat zetten. Na ontvangst van het document zal de onderhandelingsdelegatie van FNV Spoor dit doornemen en alvast een eerste juridische toets laten uitvoeren. In september zijn er onderhandelingen over de inhoud van het sociaal plan. Zodra er dan een goed conceptvoorstel ligt, zullen we dat aan de leden voor leggen.

Heb je vragen?

Heb je vragen, stel ze aan DB Cargo NL of aan een lid van de BKG DB CargoNL FNV of aan vakbondsbestuurder Birgitte Staal: birgitte.staal@fnv.nl.