De Sjaal van Solidariteit: we gaan door!

Lever jij ook een sjaal in?

Door Redactie 20 juni 2024

Op donderdag 1 februari hebben we aan de Tweede Kamerleden, die die middag hun eerste debat over Armoede hadden, de ‘Sjaal van Solidariteit’ overhandigd. Dit samen met een boekje waarin de verhalen en uitkomsten te lezen waren naar aanleiding van onze enquête over de zorgen over de hoge energiekosten in 2024.

Sjaal van Solidariteit

Investeren in armoedebeleid

‘Uiteindelijk is investeren in armoedebeleid een investering in een betere samenleving’, zegt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV daarover. ‘Soms levert beleid dat aan de ene kant iets kost, zoals armoedebestrijding, aan de andere kant juist enorm veel op. Als je ziet wat het de samenleving aan kosten kan schelen als we armoede bestrijden, dat is echt substantieel.’

Pleisters plakken

Het kabinet moet niet langer pleisters plakken, maar met structurele verbeteringen komen. Door het wegvallen van de energietoeslag en het prijsplafond, het ontbreken van koopkrachtverbetering en gerichte steun voor mensen met weinig geld is het voor veel mensen financieel zwaarder geworden. Daar moet echt iets aan gebeuren en dat moet dan in de Voorjaarsnota (april) meegenomen gaan worden. Dan wordt duidelijk waar het (Demissionaire) kabinet extra geld voor gaat uittrekken.

We gaan door!

Tot die tijd gaan we dan ook door met het inzamelen van sjaals om bij de behandeling van de Voorjaarsnota in de Tweede Kamer een vervolgactie te gaan doen met onze 'Sjaal van Solidariteit'. We hebben inmiddels al honderden meters sjaal ingezameld, maar ga dus vooral door en roep iedereen op om mee te doen. Daarna willen we nog steeds doorgaan met breien en sjaals inzamelen om uiteindelijk te proberen op Wereldarmoededag op 17 oktober een Guinness Book of records record te gaan halen met een kilometerslange sjaal.

Waar kan je je sjaal(s) inleveren?

Je kan de sjaals inleveren van 9 tot 5 uur bij ons Centraal Vakbondshuis aan de Hertogswetering 159, 3543 AS Utrecht en onze regionale vakbondshuizen:

• Amsterdam: Derkinderenstraat 2-8, 1062DB Amsterdam
  • Deventer: Gotlandstraat 2a, 7418AZ Deventer
  • Groningen: Leonard Springerlaan 23, 9727 KB  Groningen
  • Rotterdam: Pegasusweg 200, 3067 KX Rotterdam
  • Weert: Schepenlaan 6, 6002 EE Weert

Of je kan de sjaal(s) inleveren op een van de lokale vakbondshuizen. Klik op de link voor de adresgegevens en om te zien wanneer we geopend zijn.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.