Eerste Kamer keurt omstreden Super SyRI-wet goed

Nieuwe wet over gegevensverwerking aangenomen ondanks stevig verzet

Door Redactie 20 juni 2024

Tot onze teleurstelling heeft de Eerste Kamer de Wet Gegevensverwerking Samenwerkingsverbanden (WGS) goedgekeurd. Deze wet maakt het mogelijk dat overheden en private partijen gegevens uitwisselen voor zaken zoals fraudebestrijding. Ondanks ons felle verzet tegen de wet, werd deze aangenomen met steun van onder andere VVD, CDA, en D66. Partijen als GroenLinks-PvdA, PvdD, SP, FVD en Volt stemden tegen.

SyRI

Misbruik van persoonlijke gegevens

De WGS geeft samenwerkingsverbanden de mogelijkheid om persoonlijke gegevens en “zwarte lijstjes” te delen. Hoewel er wordt gezegd dat er strikte voorwaarden zijn, vrezen wij met de SyRI-coalitie voor misbruik van persoonlijke gegevens. De vrees is groot dat dit kan leiden tot situaties vergelijkbaar met de toeslagenaffaire. Wij hebben gewaarschuwd voor de ongecontroleerde macht die deze wet mogelijk maakt bij het delen van gegevens. Als je eenmaal ergens op een lijstje komt, kun je nooit meer achterhalen waar het vandaan komt.

Grote risico's voor de privacy

Demissionair minister Yeşilgöz van Justitie en Veiligheid stelt dat de wet een juridische basis biedt voor gegevensverwerking, en dat er na een jaar een evaluatie volgt. Een voorstel van Volt om samenwerkingsverbanden te wijzen op anti-discriminatiemaatregelen is helaas verworpen. Veel burgemeesters zijn voorstander van de wet, maar de FNV en andere partners zoals het Platform Burgerrechten zien grote risico’s voor de privacy en rechtszekerheid van burgers.

Wij houden jullie op de hoogte van wat dit betekent voor jullie privacy en rechten en wat we als coalitie van de SyRI-rechtszaak voor stappen gaan nemen.