FNV uit ernstige zorgen over tekortschietende arbeidsongeschiktheidsbeoordelingen door UWV

Vakbond heeft eerder gewaarschuwd voor falend beleid

portret Niels Kater
Door Niels Kater 21 juni 2024

Vakbond FNV heeft met grote bezorgdheid kennisgenomen van de ernstige tekortkomingen in de arbeidsongeschiktheidsbeoordelingen door het UWV. Uit intern onderzoek blijkt dat in meer dan de helft van de gevallen de beoordelingen onzorgvuldig zijn uitgevoerd. Medische gegevens worden niet geraadpleegd en conclusies over inzetbaarheid zijn vaak onjuist. Dit komt naar voren uit een steekproef van 293 dossiers uit 2023.

‘Dit gaat echt alle perken te buiten,’ aldus Erica Hemmes, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden. ‘Dat mensen ernstig gedupeerd worden als er geen medische urenbeperking wordt opgelegd, is onacceptabel. Mensen worden geacht functies te vervullen die ze medisch gezien helemaal niet aankunnen. Dat gaan ze niet volhouden. Het UWV heeft daar ernstig in gefaald.’

Fysieke keuring wordt vaak niet uitgevoerd

De FNV vindt het onbegrijpelijk dat het UWV in veel gevallen niet de noodzakelijke fysieke keuring uitvoert, waardoor signalen van de belanghebbende gemist worden. ‘Het afzien van de voorgeschreven fysieke keuring leidt ertoe dat velen de WIA-uitkering mislopen waarop ze recht hebben’, vervolgt Hemmes. ‘De reactie van het UWV dat men altijd bezwaar kan indienen, getuigt van een minachting voor de positie van de belanghebbende. Los van de stress brengt dit ook aanzienlijke kosten met zich mee.’

Vakbond waarschuwt al langer

FNV waarschuwt al langere tijd voor de invoering van het zogenaamde 'praktisch schatten', waarbij er geen contact meer is met de verzekeringsarts als de werknemer ten tijde van de keuring werkt. Dit betekent dat per 1 juli alleen nog papieren keuringen plaatsvinden. ‘Dit zal leiden tot volstrekte willekeur en een overbelasting van de afdeling Bezwaar en Beroep’, aldus Hemmes. ‘Wij hebben keer op keer aangedrongen op een fysieke keuring zoals de wet en de rechtspraak voorschrijft, maar het UWV werkt hier al heel lang tegen. Hun handelswijze gaat ten koste van de werknemers en het lijkt een gebed zonder einde.’

Vakbond wil invoering maatregel van tafel

De FNV roept het UWV dan ook met klem op om af te zien van de invoering van deze maatregel in de voorgestelde vorm. ‘Wij kunnen niet accepteren dat de rechten van uitkeringsgerechtigden worden geschonden en dat hun welzijn op het spel wordt gezet door een falend beleid’, zegt Hemmes.

Gratis rechtsbijstand voor FNV-leden

Dit rapport toont voor de zoveelste keer aan dat je als langdurig zieke werknemer dubbel kwetsbaar bent. Je zit een een onzekere situatie over je gezondheid én je moet je weg zien te vinden door een moeras van ingewikkelde regels van instituties die je ook niet steunen. Hiermee wordt het nut van een vakbondslidmaatschap weer eens duidelijk. FNV helpt haar leden door de ingewikkelde WIA aanvraag heen. Een team van bestuurders, vrijwilligers en juristen zorgen samen dat zieke werknemers krijgen waar ze recht op hebben. Als je er alleen voor staat is dat nog maar de vraag, blijkt ook vandaag maar weer eens.