De FNV baalt ervan dat callcenterbedrijf Teleperformance volhardt in haar ontkenning dat inlogtijd gewoon werktijd is. In mei van dit jaar oordeelde het gerechtshof in Den Haag in hoger beroep dat een ex-werknemer recht had op uitbetaling van achterstallig loon voor het jarenlang moeten inloggen voorafgaand aan de officiële werktijd.
Volgens de vakbond steekt het callcenter haar kop in het zand. In andere sectoren wordt voorbereidingstijd wel gewoon betaald. Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘Deze werkgever vindt het blijkbaar heel normaal dat hun werknemers elke dag eerder aanwezig zijn om in te loggen.’
Heemskerk: 'Iedereen heeft na het verliezen van een hoger beroep zaak het recht om in cassatie te gaan, maar dit voelt als powerplay richting de ex-werknemer. Een cassatiezaak kost al snel tienduizenden euro’s. Dat kan deze ex-werknemer niet ophoesten.’
Maar er staat meer op het spel. De FNV wil dat het callcenter alle FNV-leden alsnog met terugwerkende kracht elke gewerkte minuut uitbetaalt. Ook wil de vakbond in de komende cao vastleggen dat voorbereidingstijd wordt gezien als werktijd. Heemskerk: ‘Met zo’n 3.600 werknemers gaat dat ongetwijfeld een fikse duit kosten, dat snappen we, maar aan deze loondiefstal moet een einde komen.’