Akkoord callcenters: hogere lonen, betere pensioenen en afbouw jeugdschalen

Bijna 6% erbij voor werknemers

Sander Wageman
Door Sander Wageman 16 oktober 2024

Vakbonden FNV Callcenters, CNV en Qlix hebben met werkgevers in de facilitaire callcenterbranche een onderhandelingsresultaat bereikt voor een nieuwe driejarige cao. Belangrijkste afspraken: bijna 6% meer loon, een fors verbeterde pensioenopbouw en een geleidelijke afbouw van de jeugdschalen.

FNV: akkoord over cao callcenters

De cao loopt van 1 januari 2025 tot 1 januari 2028 en zorgt ervoor dat werknemers in 2025 een bruto uurloon van €14,58 gaan verdienen, wat neerkomt op een loonstijging van 5,68% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Ook teamleiders vallen onder cao

Daarnaast vallen voor het eerst ook de teamleiders onder deze cao, wat 750 extra werknemers beschermt. Verder zal de pensioenopbouw fors worden verhoogd: van 5,30% in 2024 naar 10,20% in 2027.

Cruciale verbetering voor werknemers

‘Deze verbeteringen zijn van cruciaal belang voor de mensen die werken in callcenters,’ zegt Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters. ‘Veel van hen kunnen maar moeilijk rondkomen en zijn oververtegenwoordigd in de schuldsanering. Dit akkoord geeft hen meer financiële ademruimte en zekerheid voor de toekomst.’

Afbouw van jeugdschalen

Een ander belangrijk punt in de onderhandelingen was de afschaffing van de jeugdschalen van 16, 17 en 18- jarigen. Er komt vanaf volgend jaar een afbouw. Vanaf 2025 zullen werknemers van 16 en 17 jaar hetzelfde salaris ontvangen als 18-jarigen, en in 2026 vervallen ook de jeugdschalen voor 18-jarigen. Dit zorgt ervoor dat jonge werknemers sneller een volwaardig loon verdienen, wat bijdraagt aan een eerlijkere beloning voor al het werk in de sector.

Resultaat geeft impuls aan de sector

De nieuwe cao biedt werknemers de kans om financieel vooruit te gaan, dit kan oplopen tot een stijging van 7,58% in 2025, inclusief loon, pensioenopbouw en persoonlijke toeslagen. Dit resultaat geeft een duidelijk signaal af dat de positie van callcenterwerknemers verbeterd moet worden en geeft een impuls aan de sector als geheel.

Leden kunnen stemmen tot 25 oktober

Er vallen zo’n 30.000 mensen onder de cao voor facilitaire callcenters. Daarbij komen vanaf 1 januari ook 750 leidinggevenden. De leden van de FNV krijgen het onderhandelingsresultaat nog voorgelegd. Zij bepalen of de vakbond akkoord gaat met het resultaat of niet. De leden hebben tot 25 oktober 2024 de tijd om te stemmen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.