Een callcentermedewerker die van zijn baas tien minuten eerder aanwezig moet zijn om in te loggen, moet die tijd betaald krijgen, zo concludeert de advocaat-generaal vandaag in haar advies aan de Hoge Raad. De Hoge Raad buigt zich momenteel over de vraag of deze opstarttijd van een callcentermedewerker alsnog betaald moet worden door zijn werkgever.
Vakbond FNV – die de medewerker juridisch bijstaat – heeft de conclusie met grote belangstelling gelezen. Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘We hebben met grote interesse kennisgenomen van de conclusie van de advocaat-generaal aan de Hoge Raad. Alhoewel we inhoudelijk pas reageren als de Hoge Raad uitspraak heeft gedaan, zien we deze conclusie als een steun in de rug. Voor de FNV is het uiteindelijk van belang dat arbeid altijd betaald wordt. We wachten dan ook vol verwachting op de uitspraak in deze belangrijke zaak.’
De advocaat-generaal is in haar conclusie vrij stellig. Zij schreef vandaag: ‘De beslissing van het gerechtshof Den Haag dat de tien minuten die een werknemer van een callcenter voor aanvang van een ingeroosterde dienst aanwezig moet zijn als betaalde arbeidstijd moet worden aangemerkt, kan in stand blijven.’
Eerder al oordeelde het gerechtshof dat de opstarttijd betaald moest worden. Teleperformance – de werkgever – ging daartegen in cassatie bij de Hoge Raad. Die doet naar verwachting uiterlijk 8 november uitspraak.