Gelijk van Hoge Raad in opstarttijd-zaak is historische zege in strijd voor eerlijke beloning

Teleperformance moet inlogtijd medewerker met terugwerkende kracht uitbetalen

Sander Wageman
Door Sander Wageman 13 september 2024

Een callcentermedewerker die van zijn baas iedere werkdag tien minuten van zijn eigen tijd moest gebruiken om in te loggen, moet voor die tijd alsnog betaald worden. Zo oordeelt vandaag ook de Hoge Raad nadat die de zaak in cassatie behandelde. De FNV stond de werknemer juridisch bij. ‘Een enorme overwinning in onze strijd voor een eerlijke beloning’, stelt Elly Heemskerk van FNV Callcenters. ‘Alle arbeidstijd hoort betaald te worden.’

Eerder al oordeelde het gerechtshof in Den Haag dat de opstarttijd als werktijd gezien moest worden. Teleperformance – de werkgever – ging daartegen in cassatie bij de Hoge Raad, de hoogste rechterlijke instantie in Nederland. Nu ook de deze geen reden ziet om af te wijken van de uitspraak van het Hof, zal Teleperformance voor de gewerkte tijd moeten betalen. Naast achterstallig loon plus vakantiegeld, wettelijke verhogingen en incassokosten, moeten ook de juridische kosten worden vergoed. In totaal gaat het voor deze ene werknemer om enkele duizenden euro’s.

Uitspraak van groot belang

Heemskerk: ‘Maar wat voor deze ene werknemer geldt, geldt mogelijk ook voor duizenden andere callcentermedewerkers, en wellicht zelfs voor nog veel meer mensen in Nederland die van de baas werk gerelateerde handelingen moet doen in de eigen tijd. Deze uitspraak is daarom van groot belang. Als FNV zullen we leden die denken dat ze ook recht hebben op de uitbetaling van dit soort arbeidstijd proberen te helpen.’

Werkgevers wakker geschud

Zakaria Boufanchaga, vicevoorzitter FNV: ‘Dit is een prachtige overwinning voor werknemers die verplicht moeten opstarten in hun eigen tijd en bewijs dat het loont om lid te zijn van een vakbond. We hopen dat andere werkgevers door deze uitspraak ook worden wakker geschud en hun medewerkers netjes betalen voor iedere minuut die zij werken.’