Ontbijtje voor mensen callcenter Mercedes-Benz in Maastricht

Protest tegen ontslag 380 medewerkers

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 3 april 2023

Koffie, thee en croissantjes. De FNV trakteert de mensen bij het callcenter van Mercedes-Benz in Maastricht morgenochtend vanaf 7.00 uur op een ontbijtje. Dit is een protest tegen het plan van het bedrijf om 380 banen te schrappen bij het Customer Assistance Center (CAC).

FNV houdt actie bij Mercedes-Benz Maastricht

De FNV vindt dit massaontslag onnodig en roept het concern op geen mensen te ontslaan. De vakbond vindt dat werknemers moeten kunnen blijven bij het callcenter. Voor wie weg wil, moet er een goed sociaal plan klaarliggen.

Actiebereidheid is enorm

Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘Er is een enorme actiebereidheid onder de medewerkers en dat is begrijpelijk. Zij hebben het gevoel alsof ze door hun werkgever op de keien worden gezet, terwijl er miljarden worden verdiend bij dit bedrijf. De slogan van Mercedes is ’Het beste of anders niets’. Blijkbaar gelden voor de eigen mensen andere normen.’

Banen moeten behouden blijven

De FNV eist dat Mercedes-Benz de banen behoudt voor de mensen bij het CAC en werkzekerheid garandeert voor tenminste twee jaar. Ook wil de vakbond een zogeheten plaatsmakersregeling in het sociaal plan voor wie weg wil en daarmee plaatsmaakt voor een ander.

15 miljard winst

Verder moeten mensen die gedwongen ontslagen worden minstens driemaal de transitievergoeding krijgen. Daar is geld voor, zegt de FNV, want Mercedes-Benz heeft afgelopen jaar zeker 15 miljard euro winst gemaakt.

Compensatie voor verlies pensioen

Medewerkers van 55 jaar en ouder moeten een compensatie krijgen voor het verlies van pensioen dat zij oplopen en het pensioengat dat ontstaat door hun vertrek bij het bedrijf. Het sociaal plan bij Mercedes-Benz moet bovendien van toepassing zijn op vaste en tijdelijke medewerkers.

Strijd om baanbehoud

Heemskerk: ‘Wij willen dat Mercedes-Benz de belangen van zijn mensen serieus neemt. Onze ontbijtactie is een eerste stap in de strijd voor baanbehoud en een goed sociaal plan.’