Eerste onderhandelronde cao Hibin is achter de rug

Werkgevers komen nog niet met een loonbod

Door Redactie 21 mei 2024

Op 15 mei hebben we voor het eerst officieel onderhandeld over een nieuwe cao Hibin. Alle betrokken partijen hebben hun voorstellen gepresenteerd en toegelicht.

Werkgevers komen (nog) niet met loonvoorstel

Helaas zijn de werkgevers nog niet met een loonvoorstel gekomen. Maar ze hebben beloofd hiermee in de volgende onderhandelronde te komen, waarbij ze rekening zullen houden met al onze voorstellen die extra kosten met zich meebrengen, zoals reiskosten, extra pensioenpremie en de afschaffing van het jeugdloon.

Bouwhandel staat voor uitdagingen

Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat de situatie binnen de bedrijven in de Bouwhandel momenteel uitdagend is. De bouwsector staat stil en de omzetten zijn aanzienlijk gedaald, met misschien nog meer tegenvallers komend jaar.

Aanpassing loontabel belangrijk voor werkgevers

Een belangrijk punt voor de werkgevers is de loontabel. Ze willen deze aanpassen zodat deze beter aansluit bij de huidige situatie. Op dit moment zijn er binnen bepaalde functies minimale verschillen in schalen, wat de financiĆ«le stimulans om promotie te maken belemmert. Onze taak is ervoor te zorgen dat deze aanpassing van de loontabel geen negatieve financiĆ«le gevolgen heeft.

Samen sterker: maak ook je collega lid

En vergeet niet: jouw stem telt! Als je wilt dat jouw belangen zwaarder wegen in dit proces en je bent al lid van de FNV, moedig dan je collega's aan om zich ook aan te sluiten. Samen staan we sterker en kunnen we een krachtig geluid laten horen richting de werkgevers. Het is bewezen dat sectoren waar veel werknemers lid zijn van FNV betere arbeidsvoorwaarden hebben. Word lid of maak -als je al lid bent- ook je collega lid via fnv.nl/anderlidmaken. Als dank ontvang jij van ons een tientje. Laten we samen voor onze rechten opkomen!

Snel op de hoogte? Meld je voor de WhatsAppgroep

Wees betrokken bij de cao-onderhandelingen! Dat kan door je aan te melden voor onze WhatsApp-groep of door contactpersoon te worden. Stuur dan een e-mail naar hibin@fnv.nl.

Op 11 juni praten we verder over de cao.