Cao Hibin: stappen gezet maar we zijn er nog niet

Woensdag praten we verder

Door Redactie 28 juni 2024

Donderdag hebben we tijdens de derde onderhandelronde over de nieuwe cao Hibin, stappen in de goede richting gezet. Omdat we aanstaande woensdag alweer verder onderhandelen, lees je hier de belangrijkste punten.

Geen regeling voor afwijkende werktijden

Werkgevers willen afwijkende werktijden mogelijk maken: maandag van 6:00 - 21:00 uur en zaterdag van 06:00 - 17:00 uur. We weten dat er veel weerstand is onder de werknemers. Werkgevers hebben ons gehoord en de pilot blijft in de cao staan voor het geval een werkgever bereid is deze aan te vragen. Er komt dus geen regeling voor afwijkende werktijden.

Cao à la Carte oftewel Benefit Budget

Werkgevers willen de bestaande regeling uitbreiden. Momenteel kun je een aantal atv- en verlofdagen verkopen. Ze willen  de resterende atv-dagen, bijzonder verlof en de vakantietoeslag eraan verbinden.

Dit betekent dat je kunt kiezen tussen een basisloonregeling zoals die nu is, of een salaris dat maandelijks wordt uitbetaald waarin alle andere arbeidsvoorwaarden zijn opgenomen. Verlofdagen kunnen dan worden 'gekocht' in plaats van verkocht. Dit is in veel cao's al afgesproken.

Belangrijk voor ons is dat dit een individuele regeling moet zijn, zonder afspraken op bedrijfsniveau. Ook moet het mogelijk zijn om midden in het jaar terug te kunnen komen op je gekochte dagen of andere afspraken te maken. Dit voorstel van de werkgevers hebben we geaccepteerd, maar met duidelijke spelregels.

Reiskosten

Wij stellen voor een reiskostenvergoeding van € 0,23  per km. Werkgevers boden € 0,21 per km, vanaf 10 km enkele reis tot maximaal 25 km enkele reis. Dus bij 11 km afstand krijg je 22 km vergoed en bij 30 km afstand krijg je 50 km vergoed. Onder 10 km is er geen vergoeding. Er komt een omschrijving dat dit het minimum is en werkgevers worden aangemoedigd om intern een passende regeling af te spreken, inclusief eventueel hogere vergoedingen of vergoedingen vanaf de eerste kilometer.

Bijzonder Verlof

In de huidige cao staat dat bij overlijden van een ouder, kind, etc., je recht hebt op verlof tot de datum van de uitvaart. Werkgevers hebben hier een week aan toegevoegd, wat betekent dat je nu een week extra verlof hebt na zo’n moeilijke periode. Dit vinden wij een stap in de goede richting.

Duurzame Inzetbaarheid

Wij stellen voor geen toetsing voor gebruik van de 80/90/100-regeling. Werkgevers willen hierin meegaan, maar alleen voor functies tot niveau 5 en uiteindelijk gingen ze akkoord tot niveau 6. Wij willen dit voor de hele functietabel laten gelden. Hierover praten we volgende week verder. Ook kijken we hoe mantelzorg hierin kan worden opgenomen.

Pensioen

We hebben duidelijke afspraken gemaakt over de overgang naar de nieuwe pensioenregeling. Deze wordt apart aan onze leden voorgelegd. Op de cao-tafel moesten wel een paar besluiten worden genomen, en die zijn genomen. Meer hierover volgt later.

Loontabel moet aangepast

Omdat het minimumloon per 1 juli met 3,1% wordt verhoogd, is de huidige loontabel verwarrend geworden. De lonen worden binnenkort (verplicht) verhoogd naar het nieuwe minimumloonniveau. Voor de lange termijn kijken we hoe we de loontabel kunnen aanpassen aan de huidige situatie. Hierover komt een werkafspraak.

Loonbod werkgevers

Werkgevers gaven aan dat de bedrijfsresultaten dit jaar tegenvallen. Daarom komen ze met een loonbod van 2% per 1 september en een eenmalige uitkering van € 350,- bruto om de gemiste loonsverhoging tussen 1 april en 1 september te compenseren. Wij vinden dit erg laag en hebben afgesproken dat we hier volgende week verder over spreken.

Stagevergoeding

Hierover praten we verder op 3 juli.

Afgewezen voorstellen

Werkgevers wijzen onze voorstellen af over afschaffing jeugdloon, minimumuurloon van €16,- per uur, doorbetaling van 100% bij geboorteverlof, 5 mei als vrije dag, fietsenplan, 30-urige werkweek en onderzoek naar samenvoeging met de cao VVNH.

Wij accepteren het werkgeversvoorstel over aanpassing loon bij ziekte niet.

Snel op de hoogte blijven? Meld je voor de WhatsAppgroep

Zodra de voorstellen van de werkgevers online zijn zullen we de link delen in de WhatsAppgroep. Wil je sneller op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen rondom de onderhandelingen? Meld je hier aan voor de WhatsAppgroep.

Samen sterker: maak ook je collega lid

Vergeet niet: jouw stem telt! Als je wilt dat jouw belangen zwaarder wegen in dit proces, word lid of moedig je collega's aan om zich aan te sluiten bij de FNV. Samen staan we sterker en kunnen we een krachtig geluid laten horen richting de werkgevers. Het is bewezen dat sectoren waar veel werknemers lid zijn van de FNV, betere arbeidsvoorwaarden hebben. Door lid te zijn, geef jij het juiste voorbeeld. Maak daarom ook je collega’s lid (en als dank hiervoor ontvang je van ons een tientje). Laten we samen voor onze rechten opkomen!