Leden kunnen nu stemmen over cao Hibin

Zij hebben het laatste woord

Door Redactie 19 september 2024

Nadat er voor de zomer al vier keer onderhandeld was over een nieuwe cao, hebben we op 17 september 2024 opnieuw met werkgevers onderhandeld. Deze onderhandelingsronde begon met het aanbieden van onze petitie. Maar liefst 1.349(!) medewerkers tekenden onze oproep aan werkgevers om te komen met een rechtvaardig loonbod.

Dit is afgesproken

Hoewel het gesprek in een open en constructieve sfeer verliep, kwamen werkgevers niet volledig tegemoet aan onze eisen. Dat wat nu op tafel ligt is het maximaal haalbare…

• Looptijd: De nieuwe cao krijgt een looptijd van 1 april 2024 tot en met 1 oktober 2025.
  • Loonsverhogingen: Gedurende de looptijd van de cao wordt het loon als volgt verhoogd:
    Een eenmalige uitkering van € 350 ter compensatie van de gemiste loonsverhogingen vanaf 1 april 2024;
    Per 1 oktober 2024: een loonsverhoging van 1,75%;
    Per 1 januari 2025: een loonsverhoging van 1,25%;
    Per 1 april 2025: een loonsverhoging van 1,5%.

De loonsverhoging komt in stapjes. Maar aan het einde van de looptijd zijn de lonen daarmee bijna 4,6% hoger dan nu.
  • Reiskostenregeling: Er wordt een nieuwe regeling geïntroduceerd voor woon-werkverkeer. De werkgever biedt een vergoeding van tenminste € 0,21 per kilometer voor afstanden tussen 10 en 25 kilometer enkele reis. Dit geldt voor alle vervoersmiddelen.
  • Zwaar-werk-regeling: 80-80-100 en 80-90-100: De 80-80-100 regeling geldt voor iedereen en blijft zoals hij nu al is. Voor de 80-90-100 regeling geldt dat de toets, om in aanmerking te komen voor de 80-90-100-regeling, wordt afgeschaft. Deze regeling is bedoeld voor werknemers die vallen binnen functiegroep 8 of lager. Dit biedt de mogelijkheid om vier dagen per week te werken, terwijl je salaris gebaseerd is op 4,5 werkdagen, met volledige pensioenopbouw. De leeftijd om in te stappen is vastgesteld op 6 jaar en 6 maanden voor de AOW-leeftijd.
  • Uitbreiding van de cao à la carte (Benefit budget): Het benefit budget wordt verder uitgebreid. Werknemers kunnen ervoor kiezen om ATV-dagen, seniorendagen, bovenwettelijke vakantiedagen en vakantiegeld maandelijks uit te laten betalen. Als deze al zijn verwerkt in het salaris, kunnen werknemers deze dagen terugkopen of ervoor kiezen om het vakantiegeld jaarlijks uit te laten keren.
  • Uitbreiding rouwverlof: Het rouwverlof wordt uitgebreid met één week na de crematie of begrafenis van een partner of kind, zonder onderscheid meer tussen een thuiswonend of uitwonend kind. Momenteel eindigt het verlof op de dag van de uitvaart en voor een uitwonend kind geldt nu slechts 2 dagen verlof. Voor ouders wordt het rouwverlof verlengd tot de dag na de crematie of begrafenis. Deze aanpassing biedt meer ruimte en tijd in emotioneel zware tijden.

Volgende onderhandelingsronde

Als de vakbondsleden instemmen met de gemaakte afspraken, zullen de volgende onderhandelingen beginnen in april 2025. Op deze manier hebben we voldoende tijd om een nieuwe cao te realiseren voordat de huidige cao afloopt.

Overige afspraken

Naast bovenstaande punten zijn er nog meer afspraken gemaakt, die je terug kunt vinden in de bijgevoegde samenvatting.

Standpunt van de cao-commissie

Eén van de leden van de cao-commissie heeft als toehoorder deelgenomen aan de onderhandelingen. De cao-commissie is van mening:

• Dat hetgeen nu op tafel ligt het maximaal haalbare is bij de werkgevers.
  • Dat er, met betrekking tot loon, geen verdere verhogingen mogelijk zijn aan de onderhandelingstafel.
  • Dat de afspraken over reiskostenvergoeding en rouwverlof belangrijke stappen vooruit zijn.
  • De looptijd is 18 maanden, maar na 12 maanden vanaf vandaag is de cao afgelopen en we hebben het voor elkaar gekregen dat we beginnen met onderhandelingen in april. We geven dan FNV de opdracht om binnen de cao-looptijd afspraken te maken voor een nieuwe cao.
  • De cao-commissie vindt het jammer dat loonbod niet hoger is maar beseft dat, in de huidige bouwmarkt, dit het maximaal haalbare resultaat is. De cao commissieleden zullen bij stemming zelf instemmen.
  • Dat het laatste woord nu aan de leden is.

Online informatiebijeenkomst

Op donderdag 26 september organiseert de FNV een online informatiebijeenkomst. Heb je vragen of wil je meer toelichting? Meld je dan aan via deze aanmeldlink!

Keuze is aan de leden

De beslissing ligt nu bij onze leden, hun stem bepaalt of de FNV de nieuwe cao wel of niet zal ondertekenen. Zij krijgen via e-mail een link naar het stemformulier.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.