Geboorte- of partnerverlof

Dit moet je weten

Als vader of partner heb je ook recht op verlof na de geboorte van je kind. Dit heet officieel geboorteverlof. Het wordt ook wel partnerverlof genoemd en vroeger kraamverlof.

Download de brochure

Hoeveel dagen geboorteverlof krijg ik?

Je hebt in ieder geval recht op 5 werkdagen 100% betaald geboorteverlof. Daarna heb je nog recht op 5 weken aanvullend geboorteverlof. Dit verlof is op te nemen tot het kind 6 maanden oud is en wordt voor 70% doorbetaald (tot 70% van het maximum dagloon). Als er in jouw cao uitgebreidere afspraken zijn gemaakt over de lengte en vergoeding van het geboorteverlof, dan gelden deze boven de wettelijke regelingen.

Hoe vraag ik geboorteverlof aan?

Je vraagt geboorteverlof aan bij je werkgever. Geef aan op welke dagen je geboorteverlof wilt opnemen. De opname van dit verlof moet in ieder geval in de eerste 4 weken na de geboorte plaatsvinden. Doe de aanvraag zo snel mogelijk, zodat je werkgever hier rekening mee kan houden. Je mag dit mondeling of schriftelijk doen.

Doorbetaling geboorteverlof

Je werkgever betaalt jouw salaris tijdens de eerste 5 dagen van het geboorteverlof door. Je werkgever mag de dagen dat je geboorteverlof hebt niet inhouden op je vakantiedagen.

Aanvullend geboorteverlof

Vanaf 1 juli 2020 heb je als partner ook recht op 5 weken aanvullend geboorteverlof. Tijdens dit verlof krijg je geen salaris van je werkgever, maar een uitkering van het UWV. De uitkering bedraagt maximaal 70% van het maximum dagloon. Het aanvullende geboorteverlof moet je opnemen in de eerste 6 maanden na de geboorte. Wel moet je eerst het geboorteverlof van 5 dagen opgenomen hebben. Daarna kan het aanvullende verlof ingaan.

Hoe vraag ik aanvullend geboorteverlof aan?

Je vraagt aanvullend geboorteverlof aan minimaal 4 weken voor je dit verlof wilt laten ingaan. Dat doe je met een brief of e-mail. Geef aan wanneer je het verlof wilt opnemen, hoeveel hele weken verlof je wilt en over hoeveel weken je dit verlof wilt uitspreiden. Je kunt bijvoorbeeld 3 weken - 15 werkdagen als je 5 dagen per week werkt - verlof opnemen, maar deze 15 werkdagen ook over 10 weken uitspreiden.

Calamiteitenverlof bij de bevalling

Voor het bijwonen van de bevalling of het aangeven van de geboorte op het gemeentehuis, hoef je geen geboorteverlof op te nemen. De tijd die je hiervoor moet vrij nemen, valt onder calamiteitenverlof.

Zorgverlof bij ziekte van je partner

Als het lichamelijk niet zo goed gaat met je partner na de bevalling, bijvoorbeeld na een keizersnede, kan het zijn dat je als partner recht hebt op zorgverlof.

Ook recht op ouderschapsverlof

Beide ouders hebben recht om ouderschapsverlof op te nemen na de geboorte van een kind.

Zwanger aan het werk? Ontdek wat je rechten zijn

Als zwangere vrouw heb je op je werk veel extra rechten. Het is goed om hiervan op de hoogte te zijn.

Download de brochure 'Ouderschapsverlof'

Goed voorbereid zijn op jouw ouderschapsverlof? Download onze handige brochure met 7 tips voor een onbezorgd ouderschapsverlof.

Je ontvangt:

• Een brochure met 7 tips voor een onbezorgd ouderschapsverlof;
  • Een voorbeeldbrief waarmee je aaneengesloten ouderschapsverlof kunt aanvragen;
  • Een voorbeeldbrief waarmee je ouderschapsverlof in gedeelten kunt aanvragen;
  • Een voorbeeldbrief waarmee je ouderschapsverlof aansluitend op bevallingsverlof kunt aanvragen.

ZWANGER OF JONGE OUDER? DE FNV IS ER VOOR JOU!

• Antwoord op vragen over zwanger, - ouderschap en werk
  • Korting op producten en diensten voor (aanstaande) ouders
  • Advies over veilig en gezond werken tijdens zwangerschap
  • Hulp bij aanvragen van kinderopvangtoeslag
  • Juridische begeleiding bij zwangerschapsdiscriminatie
  • Steun bij conflicten over jouw rechten als jonge ouder
  • Advies over loopbaan, werk-privébalans en flexibel werken
  • Informatie over jouw (verlof)rechten als (aanstaande) ouder

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact