Kort verzuim of calamiteitenverlof

Calamiteitenverlof of kort verzuim is het recht op kort verlof als je door een onverwachte noodsituatie niet kunt werken. Denk aan de bevalling van je partner, overlijden van een direct familielid of om een ziek kind van school te halen. Wil je weten welk verlof je wanneer kan gebruiken? Download onze verlof checklist.

Checklist verlof

Wanneer calamiteitenverlof?

Je kunt gebruikmaken van calamiteitenverlof in de volgende situaties:

• Heel bijzondere persoonlijke omstandigheden (zoals de bevalling van je partner, overlijden van een direct familielid, ziek kind van school halen of omdat de waterleiding is gesprongen bij jou thuis).
  • Een door wet of overheid opgelegde verplichting die je niet in je vrije tijd kunt doen (bijvoorbeeld de aangifte van je kind bij de burgerlijke stand of om naar een stembureau te gaan).
  • Dokters- of ziekenhuisbezoek dat je niet buiten je werktijden kunt plannen.

Wil je gaan stemmen? En kun je dat niet buiten werktijd doen? Dan mag je calamiteitenverlof opnemen om te stemmen. Jouw baas mag dat niet weigeren. Je werkgever mag je wel erop wijzen dat je iemand kunt machtigen om namens jou te stemmen.

Let op: De stembureaus zijn van 7.30 tot 21.00 uur open. Dus de meeste mensen kunnen buiten werktijd stemmen. Geldt dat voor jou ook? Dan kun je geen calamiteitenverlof opnemen.

Hoe vraag ik calamiteitenverlof aan?

Omdat calamiteiten onverwacht zijn, heb je vaak geen tijd om het verlof op tijd aan te vragen. Neem in ieder geval zo snel mogelijk contact op met je werkgever als je calamiteitenverlof wilt opnemen. Vertel hem hoeveel tijd je nodig denkt te hebben. Afhankelijk van de reden kun je een paar uur tot een paar dagen vrij krijgen.

Jouw werkgever mag een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof niet weigeren. Bij calamiteitenverlof krijg je gewoon doorbetaald en hoef je geen vakantiedagen in te leveren.

Hier kan je verlof voor opnemen

We hebben in Nederland heel veel verschillende verlofsoorten. Om je een beter overzicht te geven over welk verlof je voor welke situatie kan opnemen hebben we een checklist gemaakt. Daarin lees je over alle verlofsoorten, waar je ze voor kan gebruiken en hoe je dat verlof op kan nemen.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden