Mantelzorg

Mantelzorg kan erg zwaar zijn en veel van je vragen. Dus hoe combineer je dat met werk? En wat valt er allemaal te regelen? Voor een uitgebreid overzicht over welk verlof je waarvoor kan gebruiken kun je onze Verlof Checklist downloaden

Verlof Checklist

Wat is mantelzorg?

Mantelzorg is de zorg voor zieke kinderen, je ouders, partner of misschien vrienden. Als je voor iemand zorgt zonder dat je daarvoor betaald krijgt, ben je een mantelzorger.

Als mantelzorger komt er veel op je af. Je hebt te maken met de zware belasting door de zorg die je geeft. Vaak is het nodig om verlof op te nemen van je werk. Bijvoorbeeld om mee te gaan bij een ziekenhuisbezoek of omdat er iets geregeld moet worden met de thuiszorg.

Overleg met je werkgever

Samen met je werkgever kun je zoeken naar oplossingen die het voor jou als mantelzorger wat makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan het maken van afspraken over later beginnen, flexibele werktijden, thuiswerken of het ruilen van dagen. Ook kan je werkgever een mantelzorgmakelaar inschakelen. Die neemt regeltaken uit handen.

Welke soorten (verlof-)regelingen zijn er voor de mantelzorg?

Wanneer je mantelzorger bent kun je van verschillende regelingen en verlofregelingen gebruikmaken. Let op! In sommige van deze regelingen zijn er speciale afspraken gemaakt in jouw cao of bedrijfsregeling.

Voor onverwachte (nood)situaties binnen jouw werktijd heb je recht op kort verzuim of calamiteitenverlof. Deze vorm van verlof vraag je per direct aan en jouw werkgever is verplicht om je vrij te geven en de volledige loon uit te betalen. Het is wel belangrijk dat verlof alleen voor noodgevallen wordt gebruikt.

Meer over Calamiteiten verlof

Wanneer je moet zorgen voor je zieke kind, partner of je ouders voor een korte tijd kun je kortdurend zorgverlof opnemen. Tijdens die periode heb je dan recht op minimaal 70% van je loon.

Meer over kortdurend zorgverlof

Wanneer je voor een langere tijd voor je naaste moet zorgen kan je langdurig verlof opnemen. Het kan dan gaan om een langdurig zieke partner of een hulpbehoevende goede vriend of familielid. De uren die je opneemt voor langdurig zorgverlof krijg je niet uitbetaald, tenzij in je cao andere afspraken zijn gemaakt.

Meer over langdurig zorgverlof

Tijdens onbetaald verlof neem je een periode vrij waarover je geen loon uitbetaald krijgt. Je hebt geen recht op onbetaald verlof, het aanvragen ervan gaat altijd in overleg met je werkgever.

Meer over onbetaald verlof

Als je bij een bedrijf werkt met meer dan tien werknemers, dan kun je bij je werkgever verzoeken indienen om je werk beter af te stemmen op jouw persoonlijke situatie.

Meer over wet flexibel werken

Afspraken in de cao

In sommige cao’s zijn al afspraken gemaakt die jou als mantelzorger helpen. Afspraken die zorgen dat je niet overbelast raakt en misschien zelf ziek wordt. Dat is niet alleen goed voor jou, maar ook voor je werkgever. De FNV wil dat dit in zo veel mogelijk cao’s gaat voorkomen.

• Tijdelijk minder werken.
  • Tijdelijk aanpassen van je werktijden.
  • Het recht om te beslissen over (flexibele) werktijden.
  • Ruimere mogelijkheid om vakantiedagen te sparen voor periodes van mantelzorg.
  • Extra steun door bijvoorbeeld de arbodienst via een mantelzorgmakelaar
  • Betaalde verlofperiodes.

Verlof Checklist

We hebben in Nederland heel veel verschillende verlofsoorten. Om je een beter overzicht te geven over welk verlof je voor welke situatie kan opnemen hebben we een checklist gemaakt. Daarin lees je over alle verlofsoorten, waar je ze voor kan gebruiken en hoe je dat verlof op kan nemen.

Deel je zorgtaken in de Hello 24/7 app

Als FNV-lid ontvang je via Ledenvoordeel FNV 15% korting op de deel-de-zorg app Hello 24/7. Hiermee organiseer je snel extra helpende handjes en regel je de zorg voor een ander samen. Van ‘wie-gaat-wanneer-langs’, tot snel een gezonde maaltijd of zelfs op afstand een oogje in het zeil houden.

Naar de korting

Naar de korting

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden