Nieuwe cao Zuivel 2024-2025 een feit

Loonsverhogingen nog per 1 april 2024 en in juli

Door Redactie 29 mei 2024

Tot en met 27 mei konden leden werkzaam in de sub-sector Zuivel hun stem uitbrengen op het onderhandelingsresultaat dat we met de NZO bereikten. Een nipte meerderheid stemde voor. Dus de nieuwe cao is een feit. Wat betekent dat voor jou?

cao-onder

Loonsverhogingen en hogere eindejaarsuitkering

De nieuwe cao Zuivel gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 april 2024 en geldt tot 1 april 2025. De loonsverhoging van 2% wordt per 1 april 2024 uitgevoerd. 1 juli komt er 1% bij. En op 1 januari 2025 gaat de eindejaarsuitkering met 1% omhoog.

Krappe meerderheid akkoord met dit onderhandelingsresultaat

De meerderheid van de leden was akkoord met het resultaat. Maar omdat het een krappe meerderheid was, willen wij voor de volgende cao-periode meer van de NZO. Volgens de NZO zat de Zuivelbranche in zwaar weer dit jaar. De vooruitzichten voor volgend jaar zijn veel beter.

Onderzoek: gelijktrekken standaard cao Zuivel en overige regelingen

We hebben samen met de werkgevers afgesproken om tijdens de looptijd van deze cao (dus tot april 2025) een onderzoekstraject te starten naar de volgende cao-onderwerpen:

• vitaliteit
  • werktijd
  • beloningsbeleid
  • de interne regels binnen de individuele bedrijven toetsen aan de cao-eisen.

Dit laatste punt is een enorme uitdaging. We hebben namelijk een standaard-cao in de Zuivel. En een aantal punten in de interne afspraken wijken af van de Zuivel cao.

Meer weten?

Heb je vragen of suggesties? Mail de bestuurder Zuivelindustrie

Samen staan we sterk, word lid van de FNV

De vakbond werkt samen met de leden om tot een goede cao te komen. Hoe meer mensen lid zijn van de vakbond, hoe sterker we staan!

Word lid