Doorbraak in onderhandelingen cao Zuivelindustrie

Leden kunnen tot en met 27 mei stemmen op onderhandelingsresultaat

Door Redactie 13 mei 2024

Na intensieve onderhandelingen hebben vakbonden FNV, CNV en De UNIE samen met werkgeversorganisatie Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) een nieuw onderhandelingsresultaat bereikt voor de nieuwe cao Zuivelindustrie. Dit resultaat biedt belangrijke verbeteringen voor werknemers op het gebied van loon, arbeidsvoorwaarden en vitaliteitsregelingen. Het laatste woord is aan de vakbondsleden. Doe mee en stem uiterlijk 27 mei!

Stem over de onderhandelingsresultaat cao Zuivelindustrie

Afspraken

De gemaakte afspraken gelden zowel voor werknemers onder de cao Zuivelindustrie als voor bedrijven onder cao Zuivelindustrie Hoger Personeel (HP). Dit zijn de belangrijkste afspraken in het onderhandelingsresultaat:

1 april 2024 tot 1 april 2025 (één jaar)

• Vanaf 1 april 2024: 2% loonsverhoging.
  • Vanaf 1 juli 2024: 1% loonsverhoging.

Vanaf 1 januari 2025: 1% verhoging van de eindejaarsuitkering.

De RVU-faciliteiten blijven twee jaar na 31 december 2025 ongewijzigd voortgezet, op voorwaarde dat de wettelijke regelingen dit mogelijk maken. Partijen hebben de intentie om deze afspraak in de cao-tekst op te nemen, met aandacht voor bedrijven onder IFRS-regelgeving.

De betaling van de vitaliteitsregeling wordt verhoogd naar 95%. Deze regeling wordt geëvalueerd en indien nodig verbeterd, vooral als blijkt dat de huidige 58+ regeling substantieel heeft bijgedragen aan het verlagen van het verzuim.

Er wordt gestreefd naar voldoende koopkracht voor werknemers in de laagste salarisschalen, rekening houdend met eventuele overheidsmaatregelen die hun koopkracht beïnvloeden.

Werknemers die met ingang van de nieuwe cao (1 april 2024) een matrixcompensatie hebben, behouden deze 2,41% ten alle tijde. Dit geldt ook voor werknemers die de matrixcompensatie nog hadden met ingang van dit kalenderjaar (1 januari 2024), maar deze inmiddels niet meer hebben.

Naast het onderhandelingsresultaat hebben we ook de wensen in kaart gebracht voor het aanpassen van de cao-tekst vanaf 2024.

Het laatste woord is aan onze leden

De FNV is tevreden met dit onderhandelingsresultaat. Wij leggen het onderhandelingsresultaat positief voor en roepen daarom onze leden werkzaam in de Zuivelsector op voor het onderhandelingsresultaat te stemmen. Het laatste woord is dus aan de leden. Vakbondsleden kunnen vanaf 13 mei tot uiterlijk donderdag 27 mei stemmen.

Stem

Ben je nog geen lid? Als je NU lid wordt, kan je ook stemmen!

Goede afspraken komen niet vanzelf

Dit onderhandelingsresultaat is niet vanzelf op tafel gekomen. Eens te meer blijkt dat we met een sterke vakbond betere loonafspraken kunnen maken. En met meer leden staan we sterker tijdens de onderhandelingen.

Samen sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Maak je collega daarom ook lid van de FNV! Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit