Dankzij stakingen nu een permanente en betere zwaarwerkregeling

Leden FNV Spoor halen voor alle NS’ers kastanjes uit het vuur

Door Redactie 18 oktober 2024

Na de staking op 11 september door FNV-leden bij NS en tal van stakingen in andere sectoren, werd FNV door minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) weer uitgenodigd voor overleg om tot een structurele boetevrijstelling voor zware beroepen-regelingen te komen. We schortten onze acties tijdelijk op om het overleg een kans te geven. En met succes: er ligt een akkoord.

Trein.

Nieuwe wet noodzakelijk

FNV Spoor zag de RVU-boete van 52%, die vanaf 2026 weer over een zware beroepenregeling geheven zou worden door de fiscus, als direct gevaar voor een regeling voor NS-personeel in zware beroepen. Dan zouden de kosten voor werkgevers (en dus ook voor NS) veel te hoog worden, wat ten koste zou gaan van de hoogte van de netto-uitkering en de loonruimte bij de cao-onderhandelingen.

De noodzaak voor een nieuwe fiscale wet waarin de RVU-boetevrijstelling voortaan structureel geregeld wordt, is dus enorm. Dit geldt niet alleen voor FNV Spoor-leden in een zwaar beroep, maar ook voor alle andere NS’ers die een zwaar beroep hebben. Wij hebben de hete kastanjes voor jullie uit het vuur gehaald.

Waar kwamen we vandaan?

De minister wilde vóór de stakingen niet verder gaan dan een tijdelijke regeling, waar slechts 15.000 mensen per jaar gebruik van konden maken (quotum). Ook bleef het maximaal in de cao af te spreken bedrag ter hoogte van de AOW-uitkering staan.

Wat hebben we binnengehaald?

• Een structurele regeling: of je nu in de zestig bent of net gestart bent met werken, je kunt rekenen op de mogelijkheid om op tijd te stoppen.
  • Sectoren bepalen wat zwaar werk is: aan de cao-tafels wordt vastgesteld wat zwaar werk is.
  • Hoger bedrag: het jaarlijkse bedrag stijgt met € 3.600 naar ongeveer € 30.000. Zo kunnen ook mensen met een lager inkomen gebruik maken van de regeling en het helpt mensen met een middeninkomen.
  • Geen maximum aantal mensen: er valt niemand buiten de boot omdat het maximum bereikt is.
  • Geen inkomensgrens: of je zwaar werk hebt, is bepalend voor je in aanmerking komen voor de regeling, niet de hoogte van je inkomen.

Trots op het onderhandelingsresultaat

De FNV Stakingsraad (afvaardiging van kaderleden uit de stakende bedrijven) heeft het onderhandelingsresultaat positief beoordeeld en met trots ter goedkeuring voorgelegd aan het FNV Ledenparlement.

Stap 2: maak de juiste afspraken in de cao

De eerste stap is gezet. Maar met dit mooie resultaat begint het werk pas echt. In de cao’s moeten we nu de fiscale ruimte voor mensen in zware beroepen zien te verzilveren.

Bij NS hebben we in de lopende cao het door FNV bedachte en uitgewerkte puntensysteem afgesproken. Het is mooi dat de andere vakbonden ons puntensysteem ook wel zagen zitten. Want eendracht maakt nu eenmaal macht. Ook NS konden wij overtuigen dat ons puntensysteem een eerlijk en transparant systeem is. Uiteraard moet de invulling van het systeem dan ook eerlijk gebeuren. Het is belangrijk om geen groepen bij voorbaat uit te sluiten, maar punten toe te kennen aan alle bestaande verzwarende omstandigheden, los van welke functie men heeft. Klik hier voor meer informatie over de strijd op twee tafels en het puntensysteem dat we bij NS hebben afgesproken.

Onderhandelingen nieuwe cao NS

Begin januari starten de cao-onderhandelingen bij NS weer. Daar zullen wij ons inzetten om de maximale fiscale boetevrije ruimte af te spreken en de doorbetaling van pensioenopbouw op kosten van NS.

Word lid

Opnieuw is duidelijk geworden dat een sterke vakbond onmisbaar is. En leden maken de vakbond: hoe meer leden, hoe meer kracht. Ben je nog geen lid van de FNV? Nu is het moment.

Word lid

Of maakt je collega lid en verdien een tientje.