Schiphol dreigt met kort geding vanwege NS-acties

Staking is tijdig aangekondigd

portret Niels Kater
Door Niels Kater 6 september 2024

Vrijdag heeft Schiphol aangekondigd een kort geding aan te spannen vanwege de al maandenlang geplande staking bij de NS, die woensdag plaatsvindt. Schiphol eist dat de staking geen impact heeft op de operaties van de luchthaven. De FNV heeft hierop direct gereageerd door duidelijk te maken dat zij deze eisen vierkant naast zich neer legt.

Werknemers van NS staken voor een verbeterde en permanente zwaarwerkregeling zodat mensen met een zwaar beroep eerder met pensioen kunnen. Die regeling wordt binnenkort afgeschaft en er is een oplossing beloofd door de politiek, maar die blijft tot op heden uit.

Staking is tijdig aangekondigd

‘We hebben de staking ruim van tevoren aangekondigd en reizigers en bedrijven, waaronder Schiphol, uitvoerig geïnformeerd’, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. ‘Er is volop gecommuniceerd, geflyerd en via de media aandacht aan besteed. Iedereen had maatregelen kunnen treffen.’

Grondrecht

De FNV benadrukt dat het grondrecht op staken zwaar moet wegen. ‘We begrijpen dat reizigers hinder ondervinden van onze acties en dat vinden we vervelend voor ze’, zegt Janssen. ‘Juist daarom hebben we alle betrokkenen tijdig geïnformeerd, zodat zij alternatieve reismogelijkheden kunnen organiseren. Bovendien is er bewust gekozen voor een milde actie binnen het openbaar vervoer, waarbij reizigers door iets eerder of later te reizen alsnog hun bestemming kunnen bereiken. Maar we moeten kennelijk harder roepen om gehoord te worden in Den Haag.’

Schiphol wil dienstregeling ontzien

Schiphol geeft zelf aan dat ze het stakingsrecht wil respecteren, maar vrezen dus veel last te krijgen door de acties. Ze willen dat de dienstregeling van en naar Schiphol buitenschot blijft. De FNV is echter niet van plan om de stakingen af te blazen vanwege de klacht van Schiphol.

Stakingsrecht is groot recht

‘Het recht van werknemers om via collectieve acties betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen is een groot recht’, vervolgt Janssen. ‘Die acties zijn nodig, want de politiek blijft in gebreke. We hebben juist maanden geleden de acties al aangekondigd, zodat bedrijven maatregelen konden nemen. Kennelijk heeft Schiphol dat niet gedaan. Dat is heel vervelend, maar dat ligt toch echt niet aan ons.’

Vastberaden

FNV blijft vastberaden in het verdedigen van de belangen van haar leden en het recht op eerlijke en goede arbeidsvoorwaarden. ‘De acties bij NS zijn een krachtig signaal naar centrale werkgeversorganisaties en de politiek, in het kader van onze strijd voor een betere en permanten regeling voor eerder stoppen met werken bij  zware beroepen.’