Overleg met NS over afzien Rood Weekend

Wat hebben we besproken

Door Redactie 26 september 2024

Dinsdag 24 september hebben NS en de vakbonden overleg gehad over de e-mail van het NS S&O-management over het mogelijk afzien van de vergoeding voor aantasting van het Rood Weekend.

Trein.

Formulier

In de cao is vastgelegd dat medewerkers op individuele basis kunnen afzien van een Rood Weekend. Hiervoor had NS vóór de zomer een formulier ontwikkeld, waarop wij als FNV Spoor veel kritiek hadden. Naar aanleiding van onze kritiek is het formulier aangepast en zou het alleen gebruikt worden voor specifieke situaties, zoals wanneer medewerkers ervoor kiezen om 40 uur te werken of WTV te verkopen in relatie tot hun plek in het voorkeursrooster laat.

Terechte ophef over gestuurde e-mail

Nu is gebleken dat de verstuurde e-mail veel breder ging dan de in het formulier afgesproken zaken en lijkt het erop dat dit bij plaatsing in een voorkeursrooster Laat voor iedereen wordt gebruikt. Hierdoor is er naar onze mening terecht veel ophef ontstaan. Let wel: NS mag, conform de cao, aan de betreffende individuele werknemers vragen om ergens van af te zien, maar dit is geen verplichting! Als werknemer staat het je vrij om daar ja of nee tegen te zeggen. De e-mail vanuit het MT NS S&O zorgde begrijpelijk voor veel ophef, omdat deze veel te kort door de bocht en te algemeen was.

Voorwaarden

NS heeft erkend dat de verstuurde e-mail te algemeen was en heeft toegezegd op korte termijn nieuwe communicatie naar het personeel te versturen. NS heeft de bonden gevraagd of wij kunnen instemmen met de voorgestelde communicatie en de werkwijze die zij willen hanteren. Hierop hebben wij aangegeven dat het uitsluitend over de twee beschreven situaties moet gaan en dat het formulier alleen daarvoor gebruikt mag worden.

Roosters

Wij gaan niet over de manier van diensten inroosteren en de omgang met lokale roosterafspraken. Dat ligt bij NS, de medezeggenschap en de individuele werknemers. In artikel 102, lid 3 van de cao staat hierover het volgende: 'Eenmaal per drie weken een rustperiode van minimaal 60 uur, die de tijd omvat van zaterdag 00.00 uur tot maandag 04.00 uur. Hiervan kan collectief met instemming van de OR óf individueel op basis van vrijwilligheid worden afgeweken.' In Bijlage IV van de cao is de uitwerking van de cao-afspraken over het Rood Weekend te vinden. Indien NS een werkwijze hanteert die voor jou nadelig is, maar wel binnen de cao valt, is het aan het individu om daar wel of niet mee akkoord te gaan. Wij kunnen ons voorstellen dat er leden zijn die hierdoor teleurgesteld zijn in NS; wij roepen deze leden op om dit vooral bij het management kenbaar te maken.