Afspraken over acties OV en Multimodaal

Werkonderbreking op 11 september van 04.00 tot 08.00 uur

Door Redactie 6 september 2024

In de week voor Prinsjesdag zijn er in meerdere sectoren acties voor een permanente en verbeterde zwaarwerkregeling, zodat werknemers met zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken. Ook in het streekvervoer voeren we actie, met een werkonderbreking op 11 september van 04.00 tot 08.00 uur. We willen dat de acties zo veilig en ordelijk mogelijk verlopen. Daarom hebben we overleg gevoerd over de praktische uitvoering van de acties.

Zwaar werk, eerder stoppen.

Actualiteit

In de afgelopen week heb je vast gehoord dat het kabinet een akkoord heeft bereikt over de begroting van het land en dat er daarbij ook ruimte is om te praten over de RVU (de regeling die het mogelijk maakt dat werknemers met zwaar werk eerder kunnen stoppen met werken). Minister Van Hijum (Sociale Zaken) heeft van het kabinet een ‘mandaat’ gekregen voor de onderhandelingen met bonden en werkgevers, maar hij wil niet zeggen hoeveel geld het kabinet voor de regeling denkt te kunnen uittrekken.

Wij vinden het goed nieuws dat de overheid geld vrijmaakt voor de RVU. Het is een goede ontwikkeling dat er verkennende gesprekken zijn gepland met de overheid, maar voor nu betekent het dat er nog geen concrete afspraken liggen en dat we doorgaan met de acties.

Werkgevers in het OV

Op 2 augustus hebben de bonden een brief gestuurd aan de VWOV, waarin we onder meer benadrukt hebben dat de RVU ook in het OV belangrijk is. We hebben de werkgevers opgeroepen om zich uit te spreken en onze strijd voor verbetering en verlenging van de RVU te steunen. De werkgevers hebben inmiddels laten weten dat zij en de werknemers dezelfde belangen hebben. In dat kader is er overleg ontstaan en is er gekozen voor een gecoördineerde actie richting het kabinet. Met deze actie proberen we het kabinet ertoe te bewegen concrete afspraken met ons te maken over onder andere de voortzetting van de RVU. Want het is twee voor twaalf; de regeling verdampt immers als we niets doen. Verder hebben de werkgevers in het vervoer een brief geschreven aan het kabinet, waarin ze een dringend beroep doen om de huidige regeling voort te zetten.

Praktische uitvoering acties

Vorige week hebben we veiligheidsoverleg gevoerd en is er een overeenkomst gesloten rondom de praktische zaken. Op hoofdlijnen betekent dit voor jou:

• De actie is van 04.00 – 08.00 uur. Waarbij vanaf 08.00 uur weer passagiers worden opgenomen. Het streekvervoer ligt dan dus helemaal plat.
  • Om 07.30 uur wordt iedereen verwacht op de vestiging; dan vindt de ‘uitruk’ plaats. Het doel is om zoveel mogelijk de dienstregeling vanaf 08.00 uur weer op te kunnen pakken.
  • In de ochtend kun je op je stalling bijeenkomen en vanaf 06.45 uur is er ruimte voor een vakbondsbijeenkomst op de vestiging. We vragen je, als je deze hebt, je hesje mee te nemen. Er is tijd en ruimte voor een kop koffie en de kaderleden, indien lokaal georganiseerd, houden nog een praatje.
  • Eerder aanwezig zijn op de vestiging is toegestaan.
  • Ten aanzien van de nachtdiensten hebben we afgesproken dat ritten behorende tot nachtdiensten die op 11 september na 03.30 uur aanvangen, niet meer worden uitgevoerd. Ritten behorende tot nachtdiensten die vóór 03.30 uur beginnen, zullen volledig worden afgemaakt, óók als deze na 04.00 uur eindigen.
  • Er zijn enkele lijnen vastgesteld die wel rijden en dat zijn de personeelslijnen naar de luchthavens in Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam en deze zijn op niveau van lijnnummer benoemd.
  • Het is een gezamenlijke actie met, en niet tegen, de werkgevers.
  • Salarissen worden zonder aanpassingen doorbetaald.
  • Hesjes, petjes, shawls en pamfletten verspreiden is toegestaan op de vestigingen. Banners en spandoeken zijn niet toegestaan.
  • In specifieke gevallen kan, binnen het kader van een escalatiemodel, contact worden opgenomen tussen Marijn van der Gaag en Edwin Kuiper (FNV), Hanane Chikhi en Niels Rook (CNV), en een nog te benoemen persoon namens de werkgevers (VWOV).

Vragen

We vragen of er per vestiging een kaderlid eerder aanwezig kan zijn in verband met vragen. Ook verzorgen we volgende week voorafgaand aan de actie nog wat meer gedetailleerde informatie over de actie. Heb je nu vragen, wend je dan tot de kaderleden en/of vakbondsbestuurder.

Verder

We wensen je veel succes tijdens de actie volgende week en vergeet niet waar we het voor doen: eerder stoppen met werken is echt belangrijk, en daarvoor is een goede RVU enorm waardevol. Na vele jaren zwaar werk moet je gewoon eerder kunnen stoppen met werken. Er is meer in het leven dan alleen werk.