NS schrapt waterflesjes bij hitte op de IC Brussel

Wij vinden dat een onbegrijpelijk besluit

Door Redactie 16 juli 2024

Zoals je misschien gehoord hebt, heeft de NS besloten dat bij warm weer/zomerperiode er geen flesjes water meer op de IC Brussel worden meegegeven. Wij, de kaderleden van FNV Spoor op de IC Brussel, vinden dat een onbegrijpelijk besluit.

Trein.

Een extra voorziening

In voorgaande jaren ervaarden zowel wij als onze reizigers dat de flesjes water tijdens een (langdurige) stranding bij warm weer, als een prettig servicemiddel ervaren werd. Op vragen van FNV Spoor aan NS Internationaal reageerde NS Internationaal als volgt: 'Het noodwater aan boord was een extra voorziening, die ooit met een tijdelijkheid is ingeregeld vanwege de vele strandingen op de HSL. Bij langdurige strandingen konden de flesjes water worden uitgedeeld aan reizigers. Omdat de prestaties op de HSL in de loop der jaren sterk verbeterd is, is in 2023 vastgesteld dat deze maatregel niet meer nodig is. Mocht er een stranding zijn, dan wordt er sindsdien volgens het binnenlandse proces gehandeld door ProRail wanneer zij bij de trein komen. Medewerkers zijn hierover in januari 2023 geïnformeerd.'

Sprookjes

Wij geloven niet in sprookjes, we zien te vaak dat strandingen te lang duren en reizigers en treinpersoneel (te) lang moet wachten op ondersteuning en evacuatie. Juist bij warm weer laat ons materieel jullie te vaak in de steek en dan werken soms zelfs de airco’s niet. Juist met warm weer is het prettig om een flesje water te kunnen drinken. Dit kan ontevreden reizigers, discussies en in het ergste geval agressie en geweld tegen het treinpersoneel voorkomen.

Teken de petitie

Bij heet weer moeten er flesjes water op de IC Brussel verstrekt kunnen worden. Wij roepen FNV Spoor op om met bovenstaande redenen met NS Internationaal in gesprek te gaan, met als doel te zorgen dat tijdens heet weer, er weer flesjes water op de IC Brussel verstrekt worden voor onze reiziger(s). Steun de petitie, deel en teken hem hieronder.

Teken de petitie

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.