Vakbonden in gesprek met directie V&S over situatie en werksfeer Asd

Eerste stap is gezet

Door Redactie 14 juni 2024

Afgelopen maandag 10 juni is er door de bonden en een groep V&S-medewerkers van Amsterdam Centraal gesproken met de directie van Veiligheid en Service. Aanleiding hiertoe was een incident op Amsterdam Centraal.

Veiligheid op het spoor

Onveilig

Het incident op Amsterdam Centraal was de druppel voor V&S-medewerkers. Opnieuw voelden zij zich onveilig in hun werk door een gebrek aan collega’s. Al langere tijd klagen de V&S-medewerkers over het feit dat zij met te weinig collega’s hun werk op Amsterdam Centraal moeten doen. Daarnaast ondervinden zij geen steun van het management en laat de communicatie te wensen over.

Veiligheid, communicatie en vertrouwen

Bonden hebben samen met een groep medewerkers de handschoen opgepakt en aangedrongen op het gesprek dat afgelopen maandag heeft plaatsgevonden. Tijdens dat gesprek hebben de medewerkers kunnen aangeven waar het volgens hen fout gaat. Belangrijke thema’s waren: veiligheid, communicatie en vertrouwen. Waar we het met de directie V&S over eens zijn is dat het werk van V&S geen eenvoudig werk is en dat iedereen dat op een fijne manier moet kunnen doen. Maar over de hierboven genoemde thema’s moet nog goed doorgepraat worden om uiteindelijk tot goede oplossingen te komen op deze thema’s. We kunnen het dan ook niet anders zien dan een eerste stap die gezet is om tot oplossingen te komen.

Afspraken die nu gemaakt zijn

• Op korte termijn een vervolggesprek over de hierboven genoemde thema’s.

• Regiomanager doet onderzoek naar oplossingen t.a.v. capaciteit op Amsterdam Centraal. Daarbij onderzoekt de RM of er vanuit Asd minder ingezet kan worden op acties en evenementen buiten de eigen regio. Op korte termijn krijgen wij een terugkoppeling.

• Voor de lange termijn is door de collega’s aan tafel gevraagd of er in de toekomst een tweede stationsteam kan komen op Asd. Dit laatste heeft ook effect op de landelijke bezetting en moet dus aan de landelijke overlegtafels met OR en met vakbonden onderzocht worden.

Wij zullen je uiteraard op de hoogte houden van het vervolggesprek en de oplossingen ten aanzien van capaciteit.