Uitkomsten gesprekken directie Sociale Veiligheid met personeel V&S

FNV Spoor is gematigd positief

Door Redactie 22 mei 2024

NS heeft deze week de uitkomsten van de gesprekken tussen directie NS Sociale Veiligheid, medezeggenschap en collega’s V&S gepubliceerd. Over het voeren van deze gesprekken over sociale veiligheid maakten we vorig jaar april al afspraken (zie link onder beeld). We zijn tevreden dat NS de gesprekken heeft georganiseerd, al bleek het Verwey-Jonker Instituut wel veel tijd nodig te hebben en verliep de communicatie van het management daarom traag.

Agent op spoor

Hoe kwamen de afspraken in april 2023 tot stand?

Acht punten uit groepsgesprekken

FNV Spoor is teleurgesteld over het uiteindelijke rapport. Gelukkig hebben directie en management zelf ook aan de gesprekken en groepssessies meegedaan, zodat ze weten wat er onder de V&S’ers leeft en wat zij in hun werk nodig hebben. Wij zijn dan ook tevreden over de acht punten die als rode draad uit de groepsgesprekken naar voren zijn gekomen en die NS Sociale Veiligheid nu verder zal gaan uitwerken.

Complexiteit V&S breder erkend

Het is mooi te lezen dat door de gesprekken en groepssessies de complexiteit van het vak van V&S breder erkend is. Dat is waar iedere V&S’er zeer bewust van is. Door ingewikkelde regelgeving en verkeerde, maar logische verwachtingen van collega’s en reizigers, komt de V&S’er te vaak in ervaren handelingsverlegenheid. Niet voor niets hebben wij de regering opgeroepen het handelingsperspectief voor V&S uit te breiden.

Uitbreiding geweldsmiddelen V&S

Uitbreiding van de geweldsmiddelen met de wapenstok was voor veel van onze V&S-leden een belangrijk punt. Al waren, zoals het binnen de vakbond hoort, over nut, noodzaak en wenselijkheid van de wapenstok voor V&S’ers de meningen verdeeld. We vinden het positief dat NS Sociale Veiligheid in overweging heeft genomen of ze een aanvraag gaan indienen om het effect van de wapenstok uit te testen, om met zo’n pilot het mogelijke effect te meten op de reductie van incidenten. Hiervoor moet nog veel worden uitgewerkt. Om geen tijd te verliezen heeft NS direct na de sessies intern de opdracht gegeven om de besluitvorming hierover op te starten. Alle voorwaarden en aspecten worden nu door NS op een rij gezet en NS streeft ernaar om de besluitvorming zo snel mogelijk af te ronden. Het is goed dat de rol en taken van V&S-medewerkers ongewijzigd zullen blijven.

Succes OC V&S

Noemenswaardig is ook de overwinning die onlangs door de OC V&S is bereikt. De OC heeft er na een langlopende discussie voor gezorgd dat de onderwerpen ‘agressie en geweld’ en ‘crowd control’ opgenomen gaan worden in de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E).

Tot slot

Het duurt allemaal wel erg lang en daar hebben we NS meerdere malen op aangesproken. Maar tot het gesprek met Wouter Koolmees begin 2023, was het verstrekken van de wapenstok aan V&S voor NS onbespreekbaar. Al met al kunnen we dus concluderen dat, ook al gaat het langzaam, FNV Spoor hier aardige resultaten heeft geboekt.

Ook daarom ben je lid van de FNV

FNV Spoor komt op voor jouw belangen op het gebied van werk en inkomen. Met meer leden staan we nog sterker.

Of nodig je collega uit om lid te worden en verdien een tientje.