De afgelopen weken hebben wij via flyers en nieuwsbrieven aangekondigd dat we binnen het openbaar vervoer, en dus ook binnen het streekvervoer, acties zullen moeten organiseren. Er is kennelijk geen wettelijke mogelijkheid om zonder acties werknemers met een zwaar beroep eerder te kunnen laten stoppen met werken, met een financiële regeling (RVU).
We lieten in een eerder nieuwsbericht vallen dat we in ov stad, ov streek en NS mogelijk al in juni tot de eerste (ludieke) acties over zouden gaan. We waren al (voorzichtig) bezig met het voorbereiden van acties.
Op maandag 3 juni is er een ‘lawaaiactie’ geweest in Den Haag, voor de Tweede Kamer. Hier hebben leden van de Politiebond en FNV Streekvervoer aan meegedaan. We kregen veel bijval van de aanwezige politici voor onze noodkreet.
De formerende coalitiepartijen hebben helemaal niks opgenomen over een mogelijke zware beroepenregeling in hun 'hoofdlijnenakkoord'. En het demissionaire kabinet beweegt ook niet en wijst nu naar het toekomstige kabinet.
Tegelijkertijd zijn er in Den Haag wat ontwikkelingen die heel misschien zouden kunnen leiden tot zicht op een wettelijk kader om werknemers met een zwaar beroep, met een RVU (Regeling Vervroegd Uittreden), eerder te laten stoppen met werken. Ook zagen we in de afgelopen maand dat het formeren van een missionair kabinet erg traag verlopen is. Dat zorgde ervoor dat er geen minister was met wie we echt wettelijke afspraken konden maken. We zaten de afgelopen periode in een machtsvacuüm, waarin we met niemand afspraken konden maken.
Vanwege alle omstandigheden samen, en gezien de grote effecten van de acties in het ov, hebben we samen met FNV Stadsvervoer en FNV Spoor besloten om in juni geen actiedag te organiseren, maar deze over de zomerperiode heen te tillen.
Mochten er dan nog geen goede afspraken zijn, dan zijn acties, werkonderbrekingen en stakingen onvermijdelijk.