FNV en Politiebond houden lawaaiactie bij Tweede Kamer voor verlenging Zwaar Werk Regeling

Politiek moet in beweging komen

portret Niels Kater
Door Niels Kater 3 juni 2024

In samenwerking met de Politiebond organiseert vakbond FNV een korte maar krachtige actie om aandacht te vragen voor het verlengen en verbeteren van de Zwaar Werk Regeling. Dit gezamenlijke initiatief zal plaatsvinden op dinsdag om 09:30 uur bij de Tweede Kamer. De vakbonden zullen op een luidruchtige manier aandacht vragen voor de Zwaar Werk Regeling die binnenkort eindigt en waar in de Tweede Kamer over gestemd wordt.

Afgelopen week zijn er twee belangrijke moties ingediend in de Tweede Kamer betreffende de Zwaar Werk Regeling. Deze moties komen dinsdag in stemming en hebben grote implicaties voor de werkdruk en arbeidsomstandigheden van vele werknemers.

Politiek en werkgevers moeten bewegen

Volgens Piet Rietman, die namens de FNV over het vroegpensioen gaat, is eerder stoppen met werken voor veel Nederlanders geen luxe, maar een pijnlijke noodzaak: ‘We zien dat veel mensen zich letterlijk kapot werken en dan vlak voor de eindstreep arbeidsongeschikt raken. Ze verdienen wat ons betreft een waardig slot van hun loopbaan.’

Achtergrond

In 2019 werd in het pensioenakkoord afgesproken dat er een regeling zou komen voor mensen met zwaar werk. De tijdelijke zogenoemde ‘RVU-regeling’, die tot eind 2025 loopt, maakt het mogelijk voor mensen met zwaar werk om tot 3 jaar eerder te stoppen met werken. Echter, de gesprekken tussen de FNV en werkgevers over het verbeteren en structureel maken van deze regeling zijn geklapt.

Verbeteringen

De FNV pleit voor een goede regeling voor mensen met zwaar werk en eist de volgende verbeteringen: Ten eerste wil de vakbond dat de regeling permanent wordt, dat biedt iedereen perspectief op eerder stoppen met werken.

Financieel niet voor iedereen haalbaar

Ten tweede blijkt uit cijfers dat het financieel niet voor iedereen haalbaar is om aan de regeling deel te nemen. Werkgevers mogen maximaal een bedrag van € 2.182, - bruto per maand uitkeren aan de werknemers. Boven dat bedrag komt er een ‘boete’ overheen. De FNV pleit voor een verhoging van het boetevrije bedrag.

Werkgevers en vakbonden bepalen

Tot slot wil de bond dat de cao-partijen bepalen wat zwaar werk is. Werkgevers en vakbonden weten het beste waar zwaar werk voorkomt.

Onregelmatige diensten zorgen voor Zwaar Werk

Buschauffeurs bijvoorbeeld hebben te maken met onregelmatige diensten en moeten vaak ’s avonds of nachts werken en dan soms zelfs de dag erna weer overdag. Op termijn valt dat bij iedereen zwaar. Zij zouden daarom graag eerder stoppen met werken.

Spontane actie

Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Onze actie is spontaan tot stand gekomen in de afgelopen 24 uur. We hopen zo samen een sterk signaal af te geven voor het verlengen van de Zwaar Werk Regeling.’