Landelijke stakingen OV tegen afschaffen zwaarwerkregeling

Laatste waarschuwing aan kabinet

portret Niels Kater
Door Niels Kater 22 augustus 2024

Vakbonden FNV en CNV kondigen aan dat er op 11 september in de vroege ochtend landelijke stakingen zullen plaatsvinden bij de NS en in het streekvervoer. Deze acties, gepland tussen 4:00 en 8:00 uur vormen, samen met de stakingen van Stadsvervoer een dag eerder, het startschot van een week vol acties. De werknemers zijn vastberaden om het kabinet en werkgeversorganisatie VNO-NCW duidelijk te maken dat er geen concessies zullen worden gedaan.

‘We zijn het zat dat het kabinet nog steeds niets van zich laat horen’, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder bij FNV Streekvervoer. ‘De afspraak uit het pensioenakkoord van 2019 is glashelder: werknemers die zwaar werk verrichten moeten eerder kunnen stoppen. Dat de politiek deze regeling wil schrappen, is een klap in het gezicht van duizenden hardwerkende Nederlanders.’

Zwaarwerkregeling

De vakbonden vragen de regering om ervoor te zorgen dat bedrijven geen extra belasting hoeven te betalen als ze werknemers die zwaar werk doen, eerder laten stoppen. Dat was eerder zo geregeld, maar dit dreigt op 1 januari 2025 te vervallen. Daarmee zou er een einde komen aan de zogenoemde zwaarwerkregeling. De vakbonden willen dat de regering deze regel langer laat gelden.

Ook Stadsvervoer plat

Al eerder kondigde de FNV aan dat ook het stadsvervoer gaat staken. De RET, HTM en GVB trappen de landelijke actieweek een dag eerder af op 10 september. Meer details daarover volgen komende week.

Acties tegen kabinetsbeleid

De geplande acties richten zich nadrukkelijk tegen het kabinetsbeleid en de werkgeverskoepel VNO-NCW en niet tegen de werkgevers in het streekvervoer zelf. Alle streekvervoerbedrijven, waaronder Arriva Transdev, Keolis, EBS en Qbuzz, evenals de NS, leggen op 11 september hun dienstregeling stil.

Laatste waarschuwing

‘Dit is geen vrijblijvende oproep, maar een laatste waarschuwing’, vervolgt Van der Gaag. ‘Als het kabinet niet snel met een structurele oplossing komt, worden de acties alleen maar intensiever. De werknemers staan klaar om hun rechten op te eisen en ze deinzen niet terug om door te pakken.’

Veiligheidsoverleg

Op dinsdag 27 augustus vindt er een veiligheidsoverleg plaats tussen de vakbonden en de werkgevers om de acties zo ordelijk en veilig mogelijk te laten verlopen. De vakbonden roepen alle werknemers op om solidair te zijn en massaal deel te nemen aan de stakingen. De dienstregeling zal op 11 september stipt om 8:00 uur worden hervat en stakers wordt gevraagd om op tijd op de vestigingen aanwezig te zijn.

Tijd voor actie

De vakbonden benadrukken dat er geen sprake is  van inkomstenverlies voor de stakers en dat er nadere informatie volgt na het veiligheidsoverleg. 'De tijd van praten is voorbij', vervolgt Van der Gaag. 'Het is tijd voor actie. Eerder stoppen met werken is een recht, en daar vechten we voor.'