FNV-reactie op rapport Onderzoeksraad voor Veiligheid naar spoorwegongeval Voorschoten: ‘pijnlijk dat conclusies niet verrassen’

Vakbond wil minder nachtarbeid en geen treinen waar gewerkt wordt

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 15 mei 2024

FNV Spoor heeft kennisgenomen van het onderzoeksrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) naar aanleiding van het dramatische spoorwegongeval vorig jaar in Voorschoten. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Het is pijnlijk maar de conclusies van de OvV verrassen ons niet. Integendeel, FNV Spoor pleit er al jaren voor dat er geen treinen rijden op plekken waar gewerkt wordt aan het spoor, maar die oproep krijgt nauwelijks gehoor.’

De vakbond ziet de aanbevelingen in het rapport van de OvV als een steun in de rug. Janssen: ‘We roepen de sector en het ministerie Infrastructuur en Waterstaat op te allen tijde de veiligheid voor het spoorpersoneel, en daarmee ook voor de reizigers, boven continuïteit van de dienstregeling en geld te stellen. Tijdens de werkzaamheden in Voorschoten bleven de treinen rijden over de aangrenzende sporen. Janssen: ‘Het was niet de vraag of het een keer mis zou gaan, maar meer wanneer, en dat was dus vorig jaar in de nacht van 3 op 4 april.’

Kosten boven veiligheid

Volgens Janssen is er iets goed mis met het beleid van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Het is onbegrijpelijk dat de staatssecretaris in haar beleidsprioriteitenbrief aan ProRail de reductie van kosten en hinder voor de dienstregeling boven de veiligheid van werknemers stelt’, aldus Janssen. In de brief staat dat ProRail bij werkzaamheden nadrukkelijk moet blijven streven naar continue reductie van de kosten en hinder en naar het verhogen van de productiviteit.’ Janssen: ‘Daarmee heeft de staatssecretaris de bijl aan de wortel van de spoorwegveiligheid bij onderhoudswerkzaamheden gezet.’

Geen veilige werkomgeving

Wanneer er treinen rijden op aangrenzende sporen moet het personeel vaak de in gebruik zijnde sporen oversteken om naar en van de werkplek te komen. Vaak ook nog met zwaar materieel. Janssen: ‘Dat lijkt in de verste verte niet op een veilige werkomgeving, maar meer op Russische roulette.’

Meer onderhoud overdag

De OvV concludeert ook in haar rapport dat het vele werk in de nacht grotere veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. In Voorschoten was er ook sprake van nachtwerk. Janssen: ‘We vallen misschien in herhaling, maar de vakbond pleit al jaren voor vermindering van de nachtarbeid en meer onderhoud overdag, waarbij de werkplek veilig moet zijn. Dus geen treinen op die plekken.’ Een ander probleem is de frequente inzet van zzp’ers. Janssen: ‘Die worden steeds vaker ingezet om de wettelijke begrenzing van het aantal nachtdiensten voor werknemers te omzeilen.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.