Op 4 december zijn de ledenraadplegingen van vakorganisaties FNV en CNV gehouden. Naar voren is gekomen dat de nieuwe werkgever Arriva op een aantal manieren druk heeft gezet op jullie rij- en rusttijden.
Arriva is in de concessie Twente gekomen met diensten en roosters waarbij de bedrijfsregels van Keolis (wettelijk verplicht) niet zijn geïmplementeerd, waardoor er geen goedgekeurde diensten en roosters op tijd klaar zijn.
Arriva wil landelijk de indienstmelding digitaliseren en daarbij de opstaptijden schrappen. Dit voorgenomen besluit is ingetrokken en het ziet ernaar uit dat de medezeggenschap goed wordt betrokken bij het stellen van de juiste randvoorwaarden.
De start van de nieuwe dienstregeling met jullie nieuwe werkgever is hierdoor minder voortvarend gegaan dan gehoopt.
Met een fikse opkomst (bijna 150 man/vrouw) hebben jullie duidelijk grenzen gesteld:
Vanaf vandaag zal het implementatieteam met de werkgever om tafel gaan om zo snel mogelijk nieuwe diensten en roosters te maken. Dan zal blijken of er overeenstemming komt over de diensten en roosters en moment van implementatie.
Als het team samen met de werkgever niet tot overeenstemming komt over het vormen van nieuwe diensten en roosters, kan zij ‘negatief’ adviseren richting de OR-Bus Arriva. Die zal dit advies overnemen en overgaan tot het uitroepen van ‘nietigheid’. Alleen in dit geval komt er een rechtszaak. We hopen dat het niet zover hoeft te komen.
We hebben op 8 januari met zijn allen een extra controlemoment ingebouwd. Jullie zullen dan in nieuwe raadplegingen de diensten en roosters mogen beoordelen. De uitslag zal bepalend zijn in wat wij het implementatieteam en de ondernemingsraad zullen adviseren.