Aankomend cao-traject Streekvervoer

Update afgelopen periode en tijdlijn nieuw cao-traject

Door Redactie 24 juni 2024

Het team van FNV Streekvervoer - bestuurders en kaderleden - maakt zich weer op voor het aankomende cao-traject. Hoewel onze cao op 31 maart 2025 eindigt, zijn we al weer in voorbereiding voor het nieuwe cao-traject!

Aankomend cao-traject Streekvervoer

Terugblik stakingen in 2022 en 2023

Jullie hebben hard geknokt voor de huidige cao. De cao-afspraken die wij vorig jaar hebben gemaakt, zijn niet uit de lucht komen vallen. Denk aan de acties die wij hebben gevoerd, acties die bij de stalling gevoerd zijn, in de regio bij het provinciehuis of de acties op het Koekamp in Den Haag en het Jaarbeursplein te Utrecht.

De rode draad is dat iedereen ervan doordrongen is dat goede afspraken met de werkgevers in het OV niet zomaar tot stand komen. Dat is pas gebeurd na hevige druk van vakbonden en FNV-leden. Jullie hebben hier een prominente rol in gespeeld!

Het gaat vaak mis met aanbestedingen

De laatste tijd zien we dat bij concessie-overgangen naar een nieuwe vervoerder goede roosterafspraken niet worden nagekomen en dat roosters en diensten onder druk staan vanwege defect materieel. Dat komt allemaal op jullie bordje! Het terugverdienen van investeringen mag niet ten koste gaan van jullie!

Ook de opdrachtgevers (provincies) spelen hierbij een dubieuze rol. Ze willen voor een ‘dubbeltje op de eerste rang zitten’. Vervoerders die de aanbesteding binnenhalen, willen hun investering terugverdienen ten koste van de medewerkers. Met alle gevolgen van dien.

We kunnen dus niet doen alsof er niets gebeurt. Het openbaar vervoer heeft de afgelopen periode te vaak in vuur en vlam gestaan!

Maak de sector OV aantrekkelijk

Het ziekteverzuim in de sector is nog steeds veel te hoog. De sector moet weer aantrekkelijker worden voor nieuwe collega’s. Geef instromers zekerheid. Bied ze een vast contract met een fatsoenlijk inkomen. Met meer collega’s zal de werkdruk verminderd worden en weigeren van verlof ook minder snel gebeuren.

We zien dat OV-bedrijven ook gaan inzetten op nieuwe groepen medewerkers als gepensioneerden, arbeidsmigranten en zzp’ers. Als vakbond is het belangrijk dat wij zorgen voor een ‘gelijk speelveld’. Geen sluipweggetjes voor bedrijven die via goedkope arbeid gaan concurreren op arbeidsvoorwaarden.

Voorstellenbrief cao-onderhandelingen Streekvervoer

De komende maanden gaan wij aan de slag met het opmaken van onze ‘voorstellenbrief’ voor de cao-onderhandelingen. Wij willen weten wat jullie belangrijk vinden!

Belangrijke zaken die wij onder andere met jullie willen bespreken zijn:

• een looneis die tegemoet komt aan koopkrachtbehoud en koopkrachtverbetering,
  • afspraken maken over gezonde roosters en diensten,
  • aanpakken van de werkdruk, voorstellen van gepaste maatregelen.

Onze eisen zijn altijd redelijk geweest. Maar we hebben ondanks onze redelijkheid wel altijd hard moeten knokken om goede afspraken te behouden of te verbeteren.

Ledenbijeenkomsten en tijdlijn

Het subsectorbestuur is alvast gaan nadenken over hoe wij alles gaan oppakken. Zowel inhoudelijk als met het organiseren van ledenbijeenkomsten. Bekijk hier de tijdlijn tot aan begin januari.

De kaderleden vanuit alle concessies zullen de komende weken ledenbijeenkomsten gaan plannen. Wanneer daar meer over bekend is, zoals de concrete datums en locaties, zullen wij jullie hierover informeren.

Samen voor een goede cao

Een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst. Sluit je aan en word lid. Ben je al lid? Maak dan je collega ook lid van de FNV. Als dank ontvang jij dan 10 euro van ons.