Besluitvorming Arriva over digitaliseren indienstmelding en schrappen opstaptijd

Nadrukkelijk verzoek FNV en CNV tot samenwerking or Bus

Redactie
Door Redactie 20 november 2023

De afgelopen weken zijn voor medewerkers van Arriva turbulent geweest. Concessiewisselingen, de verkoop van Arriva en onder andere nieuwe dienstregelingen. Verder zien wij in aanloop naar de nieuwe pauzeregeling per ingang winterdienstregeling een minder wenselijke ontwikkeling ontstaan.

Besluitvorming Arriva over digitaliseren indienstmelding en schrappen opstaptijd

Digitaliseren indienstmelding en opstaptijd schrappen

We zien dat Arriva van plan is om de invoering van de nieuwe pauzeregeling te pareren met het schrappen van de opstaptijden. Dit als gevolg van de voorgenomen maatregel om de indienstmelding te digitaliseren (met tablet of telefoon). Daardoor zou de opstaptijd buiten de bus komen te vervallen. En wordt er verwacht dat je ergens anders inlogt en dat de tijd van en naar de vestiging zelf niet meer nodig is. Dat deze besparing samenvalt met de invoering van de nieuwe pauzeregeling, lijkt niet uit de lucht te komen vallen.

Het leek er even op dat er sprake zou zijn van een ‘eenzijdige wijziging’, maar er bleken aan de medezeggenschap (or Bus) instemmingsverzoeken te zijn voorgelegd. Wel merken wij op dat niet op de juiste manier inspraak aan de or Bus is toegekend.

Oproep wijzigen besluit

Wij hebben daarom deze brief aan Arriva gestuurd met het dringende verzoek tot intrekken van de huidige besluitvorming en het zorgdragen voor een juiste manier van inspraak door de or Bus. Het gaat hierbij specifiek om de juiste onderbouwing en de gronden waarop de werkgever goedkeuring dient te vragen aan de medezeggenschap.

Verder hebben wij ook de or Bus aangeschreven met advies over waar zij exact ‘medezeggenschap’ over heeft. Lees hier onze brief aan de Ondernemingsraad Bus.

Het kan niet zo zijn dat de extra rust als gevolg van de nieuwe pauzeregeling (cao-afspraak) teniet gedaan wordt door het schrappen van opstaptijden. We hebben net een intensief cao-traject achter de rug, waarbij de kern was 'de veel te krappe rijd- en rusttijden aan te pakken'. Daaruit zijn ruimere pauzetijden voortgekomen. Ga je dan als werkgever direct antwoorden met het schrappen van belangrijke werktijden? Stond er al niet voldoende druk op jullie arbeidstijd?

Betere randvoorwaarden noodzakelijk

Wij gaan ervan uit dat de invoering van een nieuwe manier van indienstmelden niet per ingang van de winterdienstregeling zal worden gedaan. De juiste randvoorwaarden voor het digitaliseren van de indienstmelding kunnen door de or alleen worden gesteld op basis van een volledige onderbouwing van jullie werkgever.

Wij gaan ervan uit dat Arriva alle inspraakprocedures op de juiste wijze zal doorlopen. Zo niet, dan gaan wij onze leden raadplegen en roepen wij onze leden op om de nieuwe werktijden niet te accepteren.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.