Overleg afspraken van start tussen Qbuzz en Arriva

Vakbonden zijn alert op jouw rechten

Door Redactie 1 augustus 2024

Op maandag 22 juli vond het eerste 'Artikel-40' overleg plaats. Tijdens deze bijeenkomst werd de overgang van de concessie in de provincie Friesland besproken tussen Qbuzz, Arriva en de vakbonden (de FNV en CNV). De vakbonden waren vertegenwoordigd door hun bestuurders en kaderleden van Arriva Friesland, die ook jouw directe collega’s zijn.

Qbuzz

Vestigingen

Het eerste onderwerp dat we besproken hebben is een overzicht van de vestigingen per 15 december 2024 (datum van concessie-wisseling). Vakbonden hebben aangegeven dat hier zo snel mogelijk duidelijkheid over moet komen. Er zijn veel vragen over de toekomst van de huidige en (eventuele nieuwe) vestigingen. De vertegenwoordigers van Qbuzz gaven aan dit te begrijpen en willen hier uiterlijk eind augustus meer duidelijkheid over geven.

Communicatie Qbuzz

Qbuzz heeft aangegeven dat er eind september en begin oktober personeelsbijeenkomsten worden georganiseerd om jou te informeren over de actuele zaken. Daarnaast is Qbuzz van plan om zogenaamde 'open dagen' te houden. De vakbonden benadrukken ook het belang van goede informatievoorziening, zowel voor medewerkers op het vaste land als voor die op de Waddeneilanden, over de aankomende concessiewisseling.

Opgave aantal medewerkers

De vakbonden hebben een overzicht gekregen van het aantal medewerkers, verdeeld in direct herleidbare medewerkers en indirect niet-herleidbare medewerkers. Tijdens het overleg is ook besproken welke functies er binnen beide bedrijven zijn en waar de verschillen liggen. Dit is voor ons, als vakbonden, belangrijke informatie. We willen hierover afspraken maken in het Artikel-40 overleg.

Tijdelijke Ondernemingsraad Qbuzz

Qbuzz kent een TOR (Tijdelijke OndernemingsRaad). Zij zorgen ervoor dat afspraken over roosters en diensten ingevoerd gaan worden als Qbuzz per 15 december de nieuwe vervoerder wordt in Friesland. Een tweede belangrijke functie van de TOR is dat ze ervoor moeten zorgen dat er na de overgang goede verkiezingen voor de OR Friesland georganiseerd gaan worden. In de TOR zitten mensen met veel kennis over rooster afspraken (roulering en matching) in Friesland. Begin augustus zullen zij het eerste overleg met Qbuzz hebben.

Tenslotte

Er zal tijdens het Artikel-40 overleg een zogenaamd overgangsdocument worden opgesteld waarin alle arbeidsvoorwaardelijke afspraken in komen te staan. Het volgend ‘Artikel-40 Beste leden is begin september. Hou de website en/of je mailbox in de gaten voor een update!