Vakbonden hebben afspraken gemaakt over behoud van de medewerkerstoeslag op Schiphol. Die geldt onder meer voor beveiligers, schoonmakers en begeleiders van mensen met beperkte mobiliteit. Jaap de Bie, bestuurder FNV Schiphol: ‘Met behoud van de toeslag slaan we twee vliegen in één klap. Werknemers kunnen hun dagelijkse boodschappen blijven betalen en Schiphol prijst zichzelf niet uit de markt als werkplek.’
Tot 1 september 2024 behouden de werknemers de toeslag van € 1,40 per uur. Daarna ontvangen ze tot en met 31 december 2024 nog € 0,70 extra per uur. Glen Bruynius werkt fulltime als schoonmaker op Schiphol en is trots op zijn collega’s. ‘We hebben hier vorige week nog actie voor gevoerd. Samen hebben we dit resultaat bereikt.’
Verder is afgesproken dat iedereen op Schiphol een leefbaar loon moet kunnen verdienen. De Bie: ‘Een doorbraak. Schiphol is een grote opdrachtgever en een groot deel van wat er op Schiphol gebeurt, is in opdracht van de Schiphol Group. Maar er is nog werk aan de winkel. Want voor de FNV is duidelijk wat een leefbaar loon is: € 16,- per uur.’
Het grote aantal afhandelingsbedrijven is de FNV al langer een doorn in het oog. De Bie: ‘Dat zorgt voor moordende concurrentie op prijs en drukt de lonen.’ In de afspraken die nu met Schiphol Group zijn gemaakt is daarom ook vastgelegd dat vakbonden actief worden betrokken en geraadpleegd bij aanbestedingen en tenders voor afhandelingsbedrijven. De Bie: ‘De fysieke belasting van werknemers moet omlaag, daarvoor is het belangrijk dat er minimumeisen worden gesteld aan bedrijven die werken op de luchthaven.’
De afspraken die nu zijn gemaakt liggen vast in het zogenaamde Schiphol Akkoord. De voor de werknemers belangrijke toeslag verdwijnt vanaf 1 januari 2025. Daarom wil de vakbond afspraken maken om de waarde van die toeslagen vast te leggen in alle cao’s op Schiphol.
Vakbonden en Schiphol Group praten verder over het recht op onbereikbaarheid en veiligheid van het werk. Onderdeel daarvan zijn betere roosters, een werkdrukmeting en ook moeten werknemers onveilige situaties makkelijker kunnen melden.
Met name in de beveiliging worden veel zzp’ers ingezet. Een ongezonde situatie, vindt De Bie: ‘Er zijn afspraken over de verhouding vast/flex. Die moeten nageleefd worden, ook daar zijn afspraken over gemaakt.’ Verder komen er ook maatregelen om de gewenste 50/50 man-vrouw verdeling van beveiligers op Schiphol te realiseren.
Vakbonden leggen de afspraken de komende weken voor aan hun leden. Die mogen hun stem uitbrengen. Gaan zij akkoord, dan zijn de afspraken definitief.